Show simple item record

dc.contributor.advisorRaščevska, Malgožataen_US
dc.contributor.authorIvanova, Lienaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-23T13:21:48Z
dc.date.available2015-03-23T13:21:48Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.other21772en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11140
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas personības iezīmes, kognitīvās spējas un akadēmiskā snieguma rādītāji vislabāk prognozē gudru cilvēku raksturojošās īpašības un gudrības dimensijas, un ar ko atšķiras kognitīvās spējas, personības iezīmes un akadēmiskais sniegums cilvēkiem ar augtiem un zemiem gudrības dimensiju rādītājiem. Dati klātienē tika ievākti no N=114 studentiem ar vidējo vecumu M=21,3 gadi (SD=1,97), no kuriem 83 bija sievietes. Tika izmantotas pašatskaites aptaujas: „Cilvēku īpašību aptauja” (Ivanova & Raščevska, 2010), „Trīsdimensionālā gudrības novērtēšanas skala” (Ardelt, 2003), Lielā Piecinieka aptauja (Benet-Martinez & John, 1998) un kognitīvo spēju uzdevumi: Verbālās analoģijas (Avotiņš & Raščevska, nepublicēts materiāls), Skaitļu virknes apgrieztā secībā (Rascevska & Upzare, 2001) un Vizuāli telpisko spēju tests (Woodcock, B., interneta resurss). Kopumā rezultāti parāda, ka gudrības dimensiju rādītājiem un īpašībām, kas vērtētas ar pašatskaites aptaujām, nav statistiski nozīmīgas saistības ar rādītājiem kognitīvo spēju testos. Vislabāk gudrības dimensijas un īpašības spēj prognozēt personības iezīmes. Cilvēkiem ar augstiem gudrības rādītājiem ir statistiski nozīmīgi augstāki rādītāji personības iezīmēm Apzinīgums, Labvēlīgums, Ekstraversija un Atvērtība, bet zemāki Neirotisma rādītāji, salīdzinot ar cilvēkiem ar zemiem gudrības rādītājiem. Pētījuma rezultāti sniedz ieskatu par iepriekš nepētītām mainīgo sakarībām un paver iespēju tālākiem pētījumiem šajā jomā. Rezultāti ļauj izdarīt pieņēmumu, ka, attīstot un veicinot cilvēku zinātkāri, jaunas pieredzes apgūšanu, sadarbību un savstarpējo atvērtību vienam pret otru, varētu palielināt gudras rīcības izpausmes sabiedrībā. Atslēgas vārdi: gudrība, kognitīvās spējas, personības iezīmes, akadēmiskais sniegums, jauniešu vecumposmsen_US
dc.description.abstractThe aim of this study was to examine how personality traits, cognitive abilities and academic performance predict wisdom dimensions and characteristics; and also to compare cognitive abilities, personality traits and academic performance of people with high and low wisdom indicator. Data were collected frontally and the sample consists of N=114 students with mean age M=21.3 years (SD=1.97), 83 of them female. Several self-reported assessment methods were used: Personal Characteristics Checklist (Ivanova & Raščevska, 2010), Three-Dimensional Wisdom Scale (Ardelt, 2003), and Big Five inventory (Benet-Martinez & John, 1998). And three cognitive tests were used: Verbal analogies (Avotiņš & Raščevska, unpublished material), Numbers reversed (Rascevska & Upzare, 2001), and Non-verbal reasoning test (Woodcock, B., On-line resource). Results show that wisdom dimensions and characteristics do not correlate significantly with cognitive abilities. Personality traits have the most importance in predicting wisdom dimensions and characteristics. Respondents with high wisdom indicator had significantly higher results on personality traits Conscientiousness, Agreeableness, Extraversion and Openness, and significantly lower results on Neurotism, compared to respondents with low wisdom indicator. Results of the study give insight into correlations that have not been previously studied and give indications for further research in the field. The results indicate that manifestation of wisdom in society could be facilitated by developing individual’s inquiry, motivation to gain new experience, collaboration ability and openness towards each other. Key words: wisdom, cognitive abilities, personality traits, academic performance, youthen_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsiholoģijaen_US
dc.titleGudrību raksturojošu īpašību, personības iezīmju, kognitīvo spēju un akadēmiskā snieguma sakarībasen_US
dc.title.alternativeRelationship among wisdom, personality traits, cognitive abilities and academic achievementen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record