• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vērtīborientējoša sadarbība Jāņa Klīdzēja personības un daiļrades apguves stundās 11.klasē.

Thumbnail
View/Open
299-26187-Babre_Jelena_SkLa030011.pdf (405.1Kb)
Author
Babre, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba temats – Vērtīborienējoša sadarbība Jāņa Klīdzēja personības un daiļrades apguves stundās 11.klasē. Centrālā problēma – kā 11.klases skolēniem aktualizēt Jāņa Klīdzēja darbos paustās vērtības, lai sekmētu morāles izpratni pusaudžos. Diplomdarba mērķis – izpētīt rakstnieka Jāņa Klīdzēja daiļdarbos pausto vērtību ietekmi uz pusaudžu izpratni par dzīves pamatvērtībām un to nozīmi, lai sekmīgi izstrādātu mācību metodiskās sistēmas variantu, kas veicinātu 11.klases skolēnu spējas saskatīt vērtīborientējošo aspektu J.Klīdzēja personībā un daiļradē. Hipotēze – ja literatūras stundā tiek izmantotas daudzveidīgas mācību metodes un darba organizācijas formas, tad J.Klīdzēja darbu apguves procesā vērtību aktualizācija noris veiksmīgi. Diplomdarbam ir ievads, piecas nodaļas. Pirmajā nodaļā ir apskatīta vērtību aktualitāte mūsdienās, otrajā nodaļā tiek sniegts ieskats autora biogrāfijā un daiļradē caur vērtīborientējošo prizmu, trešajā nodaļā tiek raksturots 11. klases aktuālais vecumposms un kolektīva raksturojums, mācību satura atlase, plānošana, izmēģinājuma iecere, kā arī raksturoti mācību materiāli. Ceturtajā nodaļā izklāstīta Jāņa Klīdzēja personībai un daiļradei veltīto vērtīborientējošo stundu norise. Piektajā nodaļā tiek apkopoti un izvērtēti sadarbības rezultāti. Kā galveno sasniegumu var vērtēt skolēnos radīto izpratni par J.Klīdzēja personībā un daiļradē atspoguļotajām vērtībām un morāles apziņu. Galvenais secinājums – apgūstot J.Klīdzēja daiļradi un raksturojot viņu kā dziļu personību, ir iespējams panākt pusaudžu dziļāku izpratni par vērtībām un bagātināt viņu morāles apziņu.
 
The theme of the Master Work – Value – oriented cooperation in the 11th grade lessons of acquisition of Janis Klidzejs’ personality and works. The central problem – how to activate the values expressed in Janis Klidzejs’ works in the 11th grade in order to promote the understanding of morality in teenagers. The objective of the Master Work – to examine the influence of the values expressed in Janis Klidzejs’ works upon the teenagers’ perception of basic values and their importance, in order to elaborate an effective variant of studies methodical system, which would facilitate the potential of 11th grade students to perceive the value-orientated aspect in Janis Klidzejs’ personality and writings. Hypothesis – if varied study methods and various forms of work organization are used during literature lesson, then activation of values during the process of acquiring Janis Klidzejs’ works proceeds successfully. The Master Works consists of introduction and four chapters. In Chapter I the topicality of the values nowadays is examined. In Chapter II an insight in the author’s biography and writings in the light of value-orientation is given. Chapter III describes the respective age phase and gives students collective characterization as well as describes selection of study contents, planning, test concept as well as the study materials. In Chapter IV the process of the value-orientating lessons, dedicated to Janis Klidzejs’ personality and works, is described. The understanding of values and sense of morality reflected in J. Klidzejs’ personality and works, which is created in students, can be valued as the main achievement. The main conclusion – it is possible to achieve in teenagers a deeper understanding of values and enrich their sense of morality, acquiring J. Klidzejs’ writings and characterizing him as deep personality.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11229
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV