• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Atšķirības starp fonētiskās un semantiskās informācijas kodēšanu atmiņā

Thumbnail
View/Open
299-34755-Egerta_Sofija_se11026.pdf (1.363Mb)
Author
Egerta, Sofija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Petījuma mēķis bija noskaidrot, vai dalībnieki no grupas ar semantisko kodēšanu iegaumēs vairāk vārdu, nekā dalībnieki no kontrolgrupas un grupas ar fonētisko kodēšanu. Dalībnieki ir 10.–12. klašu skolēni – kopā 90 (49 sievietes un 41 vīrietis) vecumā no 16 līdz 19 gadiem. Procedūra balstās uz metodi, kas bija izmantota Kreika un Tulvinga (Craik & Tulving, 1975) pētījumos. Dalībnieki nejauši bija sadalīti vienā no trim grupām – pa 30 cilvēkiem katrā – kontrolgrupā un divās eksperimentālās grupās. Dalībniekiem bija demonstrēti slaidi ar 20 lietvārdiem ar 2 sekunžu intervālu. Kontrolgrupa sekoja līdzi prezentācijai, grupa ar fonētisko kodēšanu izrunāja vārdus, grupa ar semantisko kodēšanu kategorizēja vārdus. Beigās dalībnieki pierakstīja iegaumētus vārdus. Rezultāti liecina, ka starp visām trīm grupām pastāv statistiski nozīmīgas atšķirības, grupa ar semantisko kodēšanu reproducēja nozīmīgi vairāk vārdu.
 
The purpose of this study was to find out whether participants from the group where semantic encdonding is used, will recall more words than participants from the controlgroup and from the group with phonetic encoding. Participants – 90 pupils from 10-12 grades (49 female and 41 male) aged 16 to 19 years. The procedure is based on method that was used in Craik and Tulving (1975) experiments. Participants were randomly divided into three groups of 30 people in each – controlgroup and two experimental groups. Participants were shown slides with 20 nouns at interval of 2 seconds. Controlgroup watched closely the presentation, group with phonetic encoding pronounced words, group with semantic encoding categorized words. At the end participants wrote down remembered words. Results show that there are statistically significant differences between all three groups, group with semantinc encoding recalled significantly more words.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11387
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV