• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bērna spējām atbilstošu apmācības metožu pielietošana bērniem ar BCT (bērnu cerebrālo trieku)

Thumbnail
View/Open
299-3719-Moisejeva_Ilona_SkPi010015.pdf (376.1Kb)
Author
Moisejeva, Ilona
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Kazia, Maija
Date
2007
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarbs tika izstrādāts ar mērķi - apmācības procesā pielietot atbilstošas korekcijas metodes bērniem ar BCT speciālajā skolā . Strādājot ar bērniem , kuriem ir īpašas vajadzības un pielietojot šajā darbā apmācības metodes , var secināt , ka apmācības laikā paaugstinās fiziskās un psihiskās spējas . Jau seno psihologu un filosofu uzskati un viedokļi par bērna audzināšanu un attīstību balstās uz katra indivīda spējām . Mūsdienās šie uzskati nav mainījušies , bet gan ilnveidojušies un aktualizējušies apmācības metodēs . Balstoties uz teorētiķu uzskatiem , ka bērns ienāk pasaulē ar auglīgu sirdi un radītspēju , zinot , kā ārējā un iekšējā vide iespaido bērnu , ir saprotams , ka pedagogiem būtu jābūt tiem , kas spēj šo bagātību dot . Sis pētījums sniedz sīkāku informāciju par to , kā atbilstošu metožu pielietošana veicina katra bērna fiziskās un psihiskās aktivitātes , kā tās pilnveidojās un ir manāmi rezultāti. Lai šos panākumus iegūtu , pētījuma gaitā apmācības procesā tika pielietotas metodes , kuras sevī ietver - sīkās motorikas vingrinājumus , psihisko izziņas procesu atbilstošos vingrinājumus , alternatīvās un augmentatīvās komunikācijas metodes , M. Montesori metodes . Detalizētāk šīs metodes aprakstītas 4 nodaļā . Metožu skaidrojumu materiāls ir pielikumu veidā . Lai apmācības procesā gūtu panākumus ir nepieciešams darbs komandā - speciālais pedagogs , ārstnieciskās fizkultūras skolotājs , psihologs , sociālais pedagogs un vecāki . Vecāku aktīva sadarbība ar augstāk minētajiem speciālistiem palīdz bērnam integrēties sabiedrībā .
 
The Diploma paper was worked out with the aim to use appropriate correction methods in the study process with children in a specialized school . When working with special needs children and using in this work appropriate methods we may conclude thet both children's physical and psychic abilities improve . Already the views of ancient psyhologists and psilosophers on children's education and development were based on the abilities of each individual . Nowadays these views have not changed only they have been developed further and become more topical in the education methods . On the basis of theoretical views that a child comes into this world with a creative heart and the ability to create , and knowing that the external and internal environment influences the child it is clear that teathers should be the ones who are able to provide this rich development . The present study gives more detailed information on how using the appropriate methods promote each child's physicial and psychic activities , how they can be improved and how the results could be changed . In order to be successful , the author of the Diploma paper in her study used methods that include in thelmselves the exercises for the fine finger motorics , the developmental tasks for the psychic cognitive processes , alternative and augmentative communicative methods , M. Montessori methods . These methods are deskribed in detail in Chapter 4. The explanatory material on these methods is given in the supplement . In order to succeed in the study process there is a need for team work - special pedagogue , the teacher of remedial gymnastic , psychologist , and social pedagogue and , certainly , parents should work together . The active cooperatio of parents with the above mentioned children to integrate in the society .
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11436
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV