Metaforu un vārdu izpratne bērniem 8 līdz 10 gadu vecumā
Author
Kokoreviča, Aiga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Orlovska, Madara
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Tas kā cilvēks izprot metaforas daudz pētīts pēdējās desmitgadēs. Metaforas pārsteidz ar iespējām padarīt skaidrus abstraktus jēdzienus tad, kad to nav iespējams izdarīt citādāk, spilgti izcelt jēgu izmantojot citādā ziņā nesaistītus vārdus, tomēr procesi, kas metaforu izpratnes spējas pamatā, joprojām nav viennozīmīgi izskaidroti. Šī pētījuma mērķis ir noskaidrot vai pastāv saistība starp metaforu izpratni un vārdu izpratni.
Pētījumā piedalījās 34 bērni no 8 līdz 10 gadu vecumam (53% meiteņu, 47% zēnu). Pētījuma dalībniekiem tika noteikta metaforu un vārdu izpratnes spēja, izmantojot pārveidotu metodi, kas izmantota Franka Keila pētījumā (Keil, 1986), un veidojot jaunu, atbilstošu vārdu izpratnes testu. Rezultāti ļauj secināt, ka starp metaforu un vārdu izpratni pastāv cieša, statistiski nozīmīga saistība, un vārdu izpratne ļauj paredzēt metaforu izpratni labāk nekā bērna vecums. Tāpat starp atsevišķām vārdu un metaforu grupām, kas pārstāv vienu konceptu jomu, novērojama saistība. Metaphors overwhelm with possibilities to make easy to understand abstractions, when impossible in any other way. Jet these processes which underline ability to comprehend metaphors still are not clearly explained. The aim of this study is to find out if metaphor comprehension is connected with word comprehension.
34 children aged 8 to 10 participated in this study (53% girls and 47% boys). In study was assessed their ability to comprehend metaphors and words using adjusted version of method by Frank Keil (Keil, 1986), and method to assess word comprehension, created to use with metaphor comprehension test. The results show that between metaphor comprehension and word comprehension exists statistically significant relationships. From results of this study it is possible to conclude that word comprehension is better predictor of metaphor comprehension in children than their age.