• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mātes zināšanu par bērna attīstību, audzināšanu un izjustā sociālā atbalsta izmaiņas pēc piedalīšanās vecāku apmācības programmā „Bērnu emocionālā audzināšana”

Thumbnail
View/Open
299-39308-Ukstina_Aiga_au07005.pdf (416.7Kb)
Author
Ukstiņa, Aiga
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Pirsko, Laura
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Šajā pētījumā piedalījās 60 pirmsskolas vecuma bērnu mātes no, kurām 30 piedalījās vecāku apmācības programmā „Bērnu emocionālā audzināšana” un 30 mātes bija kontroles grupā. Veikti „Zināšanu par bērna attīstību” pirmskolas versijas (KIDI – P, MacPhee, 1981, Latvijā adaptējusi, Ukstiņa, 2011) un „Izjustā sociālā atbalsta” (MSPSS, Zimet, Dahlem, Zimet, & Farley,1988, Latvijā adaptējušas - Voitkāne, Miezīte, & Raščevska, 2004) aptauju pirms un pēc mērījumi abām grupām. Iegūtie rezultāti parādīja, ka statistiski nozīmīgi ir pieaugušas zināšanas mātēm apmācības programmas laikā, ko galvenokārt ir ietekmējusi mātes iegūtā pārliecība par savām zināšanām. Tika secināts, ka pastāv nozīmīgas sakarības zināšanu precizitātē un māšu izjustajā atbalstā no ģimenes un nozīmīgiem citiem cilvēkiem. Atslēgas vārdi: māte, zināšanas, bērna audzināšana, bērna attīstība, izjustais sociālais atbalsts
 
This study is based on a sample of 60 preschooler mothers. 30 of selected mothers participated in the parent training program "BEA" while other 30 served as a control group. Both groups were tested by employing surveys „Knowledge of child development” preschool version inventory (KIDI –P, MacPhee, 1981, in Latvia adapted by Ukstiņa, 2011) and „The multidimensional Scales of Perceived Social Support”(MSPSS, Zimet, Dahlem, Zimet,& Farley, 1988, in Latvia adapted by Voitkāne Miezīte, & Raščevska, 2004). All mothers were surveyed before and after the training programme. The evidence of this research shows a statistically significant increase in knowledge among the mothers that participated in the training programme. This was mainly a result of increased confidence about their knowledge. At the same time, itit was concluded that there exist statistically significant corelation between knowledge accuracy and perceived support from family and other important people.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11461
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV