Leļļu teātra elementi vārdu krājuma aktivizēšanai angļu valodā sākumskolā
Autor
Gaisma, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rihtere-Zunte, Elīna
Datum
2014Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Veikalos un lielveikalos var atrast dažāda veida rokas lelles un tās ir iespējams nopirkt
un ar tām spēlēties. Rokas lelles tiek izmantotas ne tikai rotaļās un spēlēs bet arī mācīšanas un
mācīšanās nolūkiem mācību priekšmetos skolā, lai attīstītu dažādas prasmes vai iesaistītu
citās skolas aktivitātēs. Diplomdarba mērķis bija pārbaudīt, kā leļļu teātra elementi palīdz
aktivizēt sākumskolas skolēnu vārdu krājumu angļu valodas stundās. Diplomdarba autore
vēlējās iegūt vairāk informācijas un zināšanas par leļļu teātra elementiem un kā rokas lelles
var tikt izmantotas angļu valodas stundās jaunākajiem skolēniem.
Diplomdarba tēma tika izvēlēta, jo vārdu krājuma mācīšanās ir primārā prasme
sākumskolas skolēniem svešvalodā, un diplomdarba autors uzskata, ka rokas leļļu pielietošana
angļu valodas stundās ir noderīga, lai aktivizētu vārdu krājumu.
Izvēlētā pētījuma metode bija gadījuma analīze Babītes vidusskolas 1. klasē. Datu
vākšanas metodes bija novērojums, intervijas ar 1. klases skolēniem un aptauja angļu valodas
skolotājiem. Diplomdarba autore izvēlējās konkrētās datu vākšanas metodes, lai noskaidrotu
leļļu teātra lietderību aktivizējot sākumskolas skolēnu vārdu krājumu kā arī citus iespējamos
ieguvumus izmantojot leļļu teātra elementus sākumskolas skolēniem angļu valodas stundās.
Pētījuma rezultāti atspoguļoja, ka lielākajai daļai 1. klases skolēnu patika strādāt ar
rokas lellēm, un viņi spēja atcerēties dažus jaunos vārdiņus, kad tie tika aktivizēti izmantojot
rokas lelles dažādās aktivitātēs. 1. klases skolotāja, kura novēroja stundas, kurās tika
pielietotas rokas lelles apstiprināja, ka leļļu teātra elementi ir piemēroti vārdu krājuma
aktivizēšanai sākumskolas skolēniem un, ka tie viņus ļoti interesēja, jo viņi ļoti iesaistījās
stundā. Skolotāji, kuri jau bija strādājuši ar rokas lellēm, atzina, ka rokas lelles palielina
skolēnu interesi.
Tika secināts, ka rokas lelles vajadzētu pielietot sākumskolas skolēniem vārdu krājuma aktivizēšanai, jo tā ir piemērota metode jaunākā skolas vecuma skolēniem, lai iemācītos un
saprastu jaunas lietas. Turklāt, skolēni var vizuāli redzēt rokas lelles, komunicēt ar tām kā arī
izteikt savu viedokli, un izpaust sajūtas caur rokas lellēm.
Atslēgvārdi: rokas lelles un leļļu teātra elementi, leksikas mācīšanās, vārdu krājuma
aktivizēšana, jaunākie skolēni. There are different kinds of puppets found in shops, supermarkets and it is possible to
buy and play with them. Puppets are used not only for plays and games, but also for teaching
and learning purposes in school subjects to develop various skills or include in other school
activities. The aim of the Diploma Paper was to examine how puppet theatre elements help to
activate vocabulary of elementary school pupils in English lessons. The author of the Paper
wanted to acquire more information and knowledge about puppet theatre elements and how
puppets can be used in English lessons for young learners.
The theme of the Paper was chosen because learning vocabulary is the primary skill for elementary school pupils in foreign language and the author of the Paper considers that the
application of puppets in English lessons are useful for activating the vocabulary.
The chosen method of the research was a case study in Babite Secondary School in
Form 1. Methods of data collection were observation, interviews with the pupils of Form 1
and a questionnaire to English teachers. The author of the Paper chose the particular data
collection methods in order to find out the usefulness of puppet theatre elements for activating
vocabulary of elementary school pupils and other possible benefits of using puppet theatre
elements in English lessons for elementary school pupils.
The research reflected that the majority of pupils of Form 1 enjoyed working with
puppets, and they could recall new vocabulary words when they were activated using puppets
in several activities. The teacher of Form 1, who observed the lessons when puppets were
applied, acknowledged that puppet theatre elements were suitable for activating vocabulary of
young learners and it was very interesting for them as they were very engaged in the lesson.
Teachers who have already worked with puppets admitted that puppets raise the interest of
pupils.
It was concluded that puppets should be applied for elementary school pupils for
activating the vocabulary as it is an appropriate method for learners of early school age to
learn and understand new things. Moreover, the pupils can visualize puppets, interact with
them and express their opinion and feelings through puppets.
Keywords: puppets and puppet theatre elements, learning lexis, activating the
vocabulary, young learners.