Vidusskolēnu orientācija uz nākotni, pašefektivitāte un akadēmiskie sasniegumi
Author
Korņējeva, Agnese
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Koļesovs, Aleksandrs
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Šā pētījuma mērķis bija noskaidrot vai pašefektivitāte ir saistīta ar orientāciju uz nākotni un kā šie mainīgie lielumi prognozē akadēmiskos sasniegumus. Pētījumā piedalījās 121 pēdējo vidusskolas klašu skolēni, no 7 dažādām klasēm ar atbilstošu dzimuma sadalījumu - 68 sievietes un 53 vīrieši vecumā no 17 – 19 gadiem.
Pētījumā tika izmantota Bērnu savas pašefektivitātes uztveres aptauja (Children’s Perceived Self-Efficacy Scale, Bandura, 2006) un Dzīves gājuma perspektīvas aptauja (Prospective Life Course Questionnaire, Seginer, Nurmi, Poole, & Shoyer, 1999), kas daļēji tika adaptēta maģistra darba ietvaros, kā arī, skolēnu iegūtā vidējā semestra atzīme.
Pētījuma rezultāti rāda, ka ir statistiski nozīmīga saistība starp pašefektivitāti, orientāciju uz nākotni un akadēmiskajiem sasniegumiem. Kā arī to, ka pašefektivitātes un orientācijas uz nākotni modelis izskaidro akadēmisko sasniegumu maiņu, tomēr vienīgi pašefektivitāte statistiski nozīmīgi prognozē akadēmiskos sasniegumus.
Atslēgas vārds: Vidusskolēni, orientācija uz nākotni, pašefektivitāte, akadēmiskie sasniegumi The aim of the study was to determine whether self-efficacy is associated with a future orientation and how these variables predict academic achievements. The study included 121 last class secondary school students from 7 different classes - 68 women and 53 men aged ranged from 17 to 19 years.
The study used Children's Perceived Self-Efficacy Scale ( Bandura, 2006) and Prospective Life Course Questionnaire ( Seginer, Nurmi, Poole, & Shoyer, 1999), which was partly adapted in this Master's Thesis and also, students gained an average semester mark.
Research shows that there is a statistically significant relationship between self-efficacy, future orientation, and academic achievement. As well as the fact that self-efficacy and future orientation model explains the change in academic achievements, however, only self-efficacy statistically significantly predicts academic achievements.
Key words: Secondary school students, Future orientation, self-efficacy, academic achievements