• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mijkultūru izglītības pieredze Latvijas Privātajā pirmsskolas izglītības iestādē "Saulespuķe"

Thumbnail
View/Open
299-43671-Drozdova_Sanita_sd14002.pdf (2.317Mb)
Author
Drozdova, Sanita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Baranova, Sanita
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba „Mijkultūru izglītības pieredze Latvijas privātajā pirmsskolas izglītības iestādē „SAULESPUĶE”” pētījuma mērķis: izpētīt mijkultūru izglītības pieredzi Latvijas privātajā pirmsskolas izglītības iestādē „SAULESPUĶE”. Maģistra darbā tika pētīta mijkultūru izglītības īstenošana, izmantojot pirmsskolas izglītības programmu. Novērtēta un analizēta pirmsskolas mijkultūru vide, kurai ir piemēroti resursi un potenciāls mijkultūru izglītības realizēšanai. Tika noskaidrots skolotāju, bērnu vecāku un pedagoģijas studentu viedoklis. Pētījuma izstrādes laikā tika veikta zinātniskās un metodiskās literatūras analīze un izmantotas empīriskās pētījuma metodes: kontentanalīze, aptauja, un matemātiskā datu apstrādes metode. Pētījuma rezultātā tika apkopoti privātās pirmsskolas izglītības iestādes „SAULESPUĶE” labās prakses (best practice) piemēri, kā arī izstrādātas rekomendācijas Latvijas pirmsskolas izglītības iestāžu vadītājiem un skolotājiem mijkultūru izglītības īstenošanai. Atslēgas vārdi: mijkultūru izglītība, valoda, etniskā piederība, skolotājs mijkultūru izglītībā, rekomendācija.
 
The master’s paper „ Experience of multicultural Education in the private pre-school of Latvia "Saulespuķe"” The objective of the research is to examine and research multiculture education experience in the private pre- school „ Saulespuķe” in Latvia. The implementation of multicultural education by employing pre - school curriculum has been studied in this master’s paper. The pre - school multicultural environment with suitable resources and potential for the realization of multicultural education have been assessed and analyzed. The viewpoints of teachers, children, students and parents were clarified. The analysis of bibliography in science and methodology has been accomplished as well as the following empirical methods were applied: questionnaire, content analysis and mathematical method of data processing. As a result of the research, best practice models of the pre - school „Saulespuķe” were summarized, recommendations for pre - school principals and teachers were worked out in order to implement multicultural education in Latvia’s pre- schools. Key words: multicultural education, language, ethnic pertainment, teacher in multicultural education, recommendation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11574
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV