Dabaszinību mācību priekšmeta attīstība Latvijas skolās dažādos laikmetos
Author
Vīnakmene, Gita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Krūze, Aīda
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
20. gadsimta 20. gados izveidojās latviešu nacionālā skola, kurā pirmo reizi latviešu
tautas vēsturē latviešu jaunatnei bija dota iespēja iegūt izglītību dzimtajā valodā. Tika
sastādītas mācību programmas latviešu valodā, kurās iekļāva dažādus mācību priekšmetus un
arī dabaszinības kā atsevišķu priekšmetu. Dabaszinības integrēti sevī iekļāva bioloģiju, fiziku
un ķīmiju. Daudzi izcili latviešu pedagogi strādāja pie dabaszinību metodikas izstrādāšanas.
Radās pirmās mācību grāmatas latviešu valodā. Laika gaitā mācību grāmatas un metodikas
prasības mainījās. Bijis daudz izcilu dažādu laika posmu pedagogi, kuri lielu devumu
ieguldījuši dabaszinību attīstībā.
Pētījuma mērķis – balstoties uz avotu un literatūras analīzi, izsekot dabaszinību
attīstībai Latvijas skolās no pirmsākumiem līdz mūsdienām, atklājot šī mācību priekšmeta
nozīmīgumu.
Pētījuma bāze 17 vēsturiskie avoti un literatūra 50 nosaukumi.
Darbā izvērtēts trīs izcilu dabaszinātņu speciālistu devums; skolotāja Jēkaba Delles
padarītais metodikas izveidē; pedagoģijas zinātnieka, dabaszinību metodiķa un skolotāja
Ēvalda Švinkas ieguldījums; profesora Leonīda Keirāna devums dabaszinību mācību
priekšmeta apguvē. Darbā apkopota un analizēta pieejamā literatūra par dabaszinību
mācīšanas saturu un metodiku katrā laika posmā, kā arī par mācīšanas metodēm no 1918.
gada līdz mūsdienām.
Atslēgas vārdi: dabaszinības, mācību grāmata, dabaszinību metodiķi. In the twentieth of the twentieth century Latvian national school was formed where
for the first time in Latvian history Latvian youth have been given the opportunity to obtain
education in native language. Teaching programs in Latvian were made for different subjects
including science. Biology, physics and chemistry were integrated in science. Many
outstanding Latvian teachers worked out methodology for science . The first student`s books
were created. The books and the methodology have changed during the years. There have
been many great teachers in different periods of time who have benefited in the development
of science.
The aim of the research- To follow the development of science in Latvian schools from
thr very beginnings till nowadays based on sources and literature analyses.
Research base 17 historical sources and literature 50 tittles.
The contribution of 3 outstanding science specialists is evaluated in the work: a teacher
Jēkabs Dalle`s accomplishment in the methodology establishment, a contribution of a science
methodologist and a teacher Ēvalds Švinka and a profesor Leonīds Keirāns`s contribution in
science acquirement.
In the work are analysed science teaching methods and methodology from 1918 till
nowadays.
Key words: science, student`s book, science methodologists