• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jāņa Poruka stāsta "Kauja pie Knipskas" vērtīborientējoša apguve 5.klasē.

Thumbnail
View/Open
299-9692-Krevica_Maija_SkLa020077.pdf (513.3Kb)
Author
Krevica, Maija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Stikāne, Ilze
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba temats ir „Jāņa Poruka stāsta „Kauja pie Knipskas” vērtīborientējoša apguve 5.klasē”. Diplomdarba autores mērķis ir izstrādāt vienu no metodiskās sistēmas variantiem, kas veicinātu skolēnu ieinteresētību daiļliteratūras lasīšanā un pilnīgotu skolēnu vērtību izpratni. Pedagoģiskās un psiholoģiskās literatūras studiju un skolēnu izpētes rezultātā ir izstrādāta viena no iespējamajām metodiskām sistēmām Jāņa Poruka personībai un daiļradei veltītajām stundām pamatskolā 5.klasei. Diplomdarba pirmajā nodaļā ir aplūkots vērtīborientējošas sadarbības nozīmīgums literatūras mācību procesā. Ir aplūkotas cilvēcisko attiecību vērtības Jāņa Poruka darbos. Otrā nodaļa ietver skolotājas gatavošanos stundām, skolēnu vecumposma raksturojumu 5.klasē, kā arī tematisko plānojumu. Trešajā nodaļā ir parādīta skolotāja un skolēnu vērtīborientējoša sadarbības norise Jāņa Poruka stāsta „Kauja pie Knipskas” veltītajās stundās. Ir apskatīts arī skolotājas un skolēnu sadarbības izvērtējums. 5.klasē. Jāņa Poruka stāsts „Kauja pie Knipskas” rosina uz vērtīborientējošu sadarbību, un daudzveidīgas mācību metodes, sadarbības veidi, vērtīborientējoši un radoši uzdevumi veicina vērtību izpratnes veidošanos.
 
The teme of the bachelor paper is analyzing value- oriented aspects of Jānis Poruks’ essay „Kauja pie Knipskas” in grade 5. The aim of the paper is to work out one of the methodology sistem variants that would facilitate students’ interst in reading literature and improve their value understanding. As the result of pedagogical and psychological literature’s studies and pupils research the methodical system is elaborated for implementation in lessons devoted to Janis Poruks personality and works studies in grade 5. In the first chapter the value- oriented cooperation between pupils and teachers is analysed, its significance in the process of literature acquisition. The values acknowledged in Janis Poruks’ creative work are revealed in the context of literature. The second chapter comprises teacher’s preparation for lessons, the characterization of pupil’s age in grade 5, thematic plan, as well as the characterization of the choice of methods and work organization. In the third chapter the value-oriented cooperation process between teacher and pupils is revealed in lessons devoted to Janis Poruks’ creative works. The analysis of cooperation between teacher and pupils, as well as its evaluation is reflected in grade 5. Janis Poruks’ essay „Kauja pie Knipskas” stimulate towards value-oriented cooperation, and varied teaching methods, modes of cooperation, value-oriented and creative tasks enable the development of values comprehension.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11783
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV