• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

11.klases skolēnu runas kvalitātes uzlabošanas iespējas latviešu valodas stundās.

Thumbnail
View/Open
299-9700-Pizane_Aina_SkLa030022.pdf (874.3Kb)
Author
Pizāne, Aina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Vulāne, Anna
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarbā „11. klases skolēnu runas kvalitātes uzlabošanas iespējas latviešu valodas stundās” izvirzīts mērķis izstrādāt un aprobēt didaktisko materiālu 11. klases skolēnu runas kvalitātes uzlabošanas iespējām latviešu valodas stundās. Diplomdarbu veido 4 nodaļas, kurās atspoguļota teorētiskās literatūras studijās un izmēģinājumdarbībā gūtā pieredze. Tiek atklāta runas kvalitātes problēmas teorētiskā un praktiskā aktualitāte, tās iespējamais risinājums lingvodidaktikā, iepazītas un raksturotas izmēģinājumdarbībā iesaistīto jauniešu vecumposma īpatnības, attieksme pret latviešu valodas mācībām. Darbā analizēta izmēģinājumdarbības norise, kā arī apkopoti un izvērtēti pētījumā gūtie rezultāti. Pielikumos aplūkojams darba autores izstrādātais un aprobētais didaktiskais materiāls. Izvērtējot gūtos rezultātus, secināts, ka diplomdarba mērķis īstenots daļēji, jo skolēni spēj atpazīt runas kļūdas, komentēt tās, taču viņi vēl nespēj pietiekami sekmīgi uzlabot savu runas kvalitāti. Lai gūtu būtiskākus rezultātus, nepieciešams ilgāks laiks.
 
The aim of the diploma paper „The possibilities to improve the speech quality of 11th grade pupils in the lessons of Latvian language” is to work out and to approbate didactic aids that would help to improve the speech quality of 11th grade pupils in the lessons of Latvian language. The diploma paper consists of 4 chapters, which reflect the experience gained both in theoretical studies of literature and pedagogical observations and experiments. The theoretical and practical urgency of the speech quality problems and the possible solutions in lingvodidactics are viewed in the diploma paper. The author of the paper has also considered the features of the age period and has described pupils’ attitude towards the subject of Latvian language. The procedure of the pedagogical experiments and the results gained in the research are summarized and evaluated in the diploma paper. In the appendices the didactic aids that were approbated and developed by the author of the diploma paper are viewed. After summing up the results, the author of the diploma paper has come to the conclusion that the aim of the paper is achieved partly because although pupils admit the presence of speaking mistakes and can comment on them they still lack skills of how to efficiently improve their speech quality. To achieve more relevant results, more time is necessary.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11784
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV