• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vārdu krājuma paplašināšana jaunāko klašu skolēniem ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību

Thumbnail
View/Open
299-10923-Sermus_Lolita_Peda000015.pdf (2.996Mb)
Author
Sermus, Lolita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Tūbele, Sarmīte
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbs veltīts jaunākā skolas vecuma skolēnu ar valodas sistēmas nepietiekamu attīstību vārdu krājuma paplašināšanas iespējām. Autore iepazinusi daudzu pedagogu, psihologu un logopēdu teorētiskās atziņas literatūrā par pētāmo problēmu. Pētot literatūru, konstatēts, ka ievērojot bērna valodas un runas normālas attīstības kritērijus un veicot bērna valodas un runas vispusīgu izpēti, pedagogs var noteikt iespējamās novirzes no normas. Tādējādi iespējams veikt savlaicīgu logopēdiskās korekcijas un attīstošo darbu. Svarīgi pēc iespējas ātrāk diagnosticēt skolēnu runas traucējumus un noskaidrot to cēloņus, lai ātrāk un efektīvāk izdotos tos novērst. Tādēļ tika izstrādāts un praksē pārbaudīts jaunākā skolas vecuma bērnu ar VSNA logopēdiskās korekcijas praktiski pētnieciskais darbs. Atkārtotā valodas pārbaude parādīja, ka bērniem ir paplašinājies un aktivizējies vārdu krājums, kas pamato autores izstrādātā praktiski pētnieciskā darba efektivitāti. Darbā apkopotie vingrinājumi vārdu krājuma paplašināšanai var noderēt logopēdu praktiskajā darbā un palīdzēt sasniegt labākus rezultātus. Atslēgas vārdi – jaunākais skolas vecums,(valodas sistēmas nepietiekama attīstība), vārdu krājums, korekcija.
 
The thesis contains the discussion of the possibilities for supplementing vocabulary of pupils of the youngest school age with inadequately developed language system. The author examined theoretical opinions of many pedagogues, psychologists and speech therapists given in the literature on the researched problem. Researching literature, the author states that observing a child’s language and speech normal development criteria and conducting detailed research of a child language and speech, pedagogue can define possible departures from the norms. Thus, it is possible to make timely logopedic correction and to take necessary measures to develop a child. It is important to diagnose speech defects of a pupil as soon as possible, clearing up reasons for the same so as to quicker and more efficiently avoid them. Thus, the thesis based on research was developed and checked in practice in respect of logopedic correction of children of the youngest school age with inadequately developed language system. The repeated language examination showed that vocabulary of children was extended and activated what substantiates efficiency of the research developed by the author. The exercises generalized in the thesis for extension of vocabulary can be useful for practical work of speech therapists and helpful for reaching better results. Key words: the youngest school age, inadequate development of language system, vocabulary, correction.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/11864
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV