• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolotāja profesionālās vērtības.

Thumbnail
View/Open
299-19874-Berzina_Anda_ab06066.pdf (1.108Mb)
Author
Bērziņa, Anda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Blūma, Dainuvīte
Date
2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Vērtību jautājumi caurauž visas dzīvesdarbības sfēras, tai skaitā arī izglītību. Skolotāji un viņu vērtību sistēma ir daļa no izglītības procesa. Maģistra darbs izstrādāts ar mērķi noskaidrot un izpētīt skolotāju profesionālās vērtības. Pētījums tika veikts, izmatojot gadījuma izpētes metodi, izmantojot no aptaujas anketām, intervijām un novērojumiem iegūtos datus. Pētījuma rezultāti atklāj, ka skolotājiem nozīmīgākās profesionālās vērtības ir atbildība, cieņa, godīgums, zināšanas, uzticēšanās, pilnveide. Liela daļa no tām ietilpst profesionāli afektīvo vērtību kategorijā, turklāt, profesionāli afektīvās vērtības ir nozīmīgas arī personīgajā dzīvē. Rezultāti liecina, ka skolotāju profesionālās vērtības ir pakļautas arī ārējiem faktoriem. Rezultāti var tikt izmantoti kursos skolotāju profesionālai pilnveidei, izaugsmei, refleksijai.
 
Value issues can be encountered in all fields of life, and education is no exception. Teachers and their value system are a part of education process. The aim of the Master’s thesis was to understand and study teachers’ professional values. A case study was carried out using data collected by questionnaires, interviews and observations. The results of study reveal that the most significant teachers’ professional values are responsibility, respect, honesty, knowledge, confidence, development. A large number of the learnt values are in the category of professional affective values; what is more, these affective values are important for teachers also in their personal lives. The results show that teachers’ Professional values can be influenced by external factors. The results can be used in courses for teachers’ professional development, growth and reflection.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12018
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV