• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Luksusa preču tirdzniecība un patēriņš krīzes un pēckrīzes periodā

Thumbnail
View/Open
303-40256-Daukste_Marite_md06015.pdf (1.034Mb)
Author
Daukste, Mārīte
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Bāliņa, Signe
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Daudzus gadsimtus cilvēki ir lietojuši luksusa preces, lai apliecinātu savu statusu, atalgotu sevi vai lai atšķirtos no citiem. Neskatoties uz luksusa preču lietošanas seno pagātni, pētījumu par luksusa preču tirdzniecību ir samērā maz, jo īpaši maz ir pētīta ekonomiskās recesijas ietekme uz luksusa preču patēriņu. Darba mērķis ir apkopot dažādu autoru veiktos pētījumus par luksusa preču definēšanu, analizēt ekonomikas teorijas par luksusa preču tirdzniecību, kā arī veikt empīrisku pētījumu, balstoties uz Latvijā esoša mazumtirdzniecības uzņēmuma, kas specializējas augstas kvalitātes pārtikas preču un delikatešu tirdzniecībā, pārdošanas datiem, īpašu uzmanību vēršot uz ekonomiskās recesijas gadiem. Rezultātā noskaidrota krīzes ietekme uz luksusa preču patēriņu un gūts apstiprinājums, ka ne visus preču segmentus krīze ietekmē vienādi.
 
For many centuries people have been using luxuries to acknowledge their status, reward themselves or to differ from others. Despite the long history of luxuries usage, there are relatively few researches on the business of the luxury goods, especially on the influence of economic downturn. The aim of the paper is to summarize researches of other authors about the definition of the luxury goods, analyze economic theories about the business of the luxury goods as well as to do an empirical research based on the data from a company in Latvia that sells high quality groceries and delicacies, especially paying attention to the years of the economic recession. As a result the influence of the recession on the consumption of luxury goods is assessed and the assumption that different segments of the goods are influenced differently is confirmed.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/13150
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV