• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reklāmās konstruētā patērētāja identitāte laikrakstā "Jaunākās Ziņas" no 1929. līdz 1933.gadam

Thumbnail
View/Open
309-33402-Saulite_Aiva_as06077.pdf (6.733Mb)
Author
Saulīte, Aiva
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zitmane, Marita
Date
2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba nosaukums „Reklāmās konstruētā patērētāja identitāte laikrakstā „Jaunākās Ziņas” no 1929. līdz 1933.gadam”. Darba mērķis, veicot empīrisku pētījumu ir noskaidrot kā laikrakstā publicētajās reklāmās tika konstruēta patērētāja identitāte laika periodā no 1929.-1933. gadam un noteikt galvenās iezīmes. Teorētiskajā darba daļā tiek aplūkota identitātes teorija, patērētāju kultūra, tās iezīmes, kā arī patērētāja identitāte un reklāmas. Tika iekļauts arī pētāmā perioda sabiedrības un laikraksta „Jaunākās Ziņas” raksturojums. Kā pētnieciskās metodes tika izmantota diskursa analīzes metode un vizuālā kontentanalīze. Pētījuma rezultāti demonstrē, kāda laika periodā no 1929. līdz 1933. gadam pēc laikrakstā „Jaunākās Ziņas” publicētajām reklāmām tika veidota patērētāja identitāte, tās galvenās iezīmes. Atslēgvārdi: identitāte, patērētāju kultūra, patērētāja identitāte, reklāma, laikraksts „Jaunākās Ziņas”.
 
Title of the Master Thesis is “The identity of the consumer as created by the advertisements in the newspaper “Jaunakas zinas” from the 1929th to 1933rd”. The aim is to clarify how the consumer identity was constructed by the ads during time period from 1929 to 1933 by means of empirical study and to identify the key features. Theoretical part of thesis deals with the theory of identity, consumer culture and its features as well as with the consumer identity and ads. It also includes a characteristic of the public and the newspaper “Jaunakas zinas” during the period under study. Critical discourse analysis and visual context analysis was used as a research method. Results of the study demonstrate how the ads published in the newspaper “Jaunakas zinas” during the time period from 1929 to 1933 created consumer identity, its essential features. Keywords: identity, consumer culture, consumer identity, advertising, newspaper “Jaunakas zinas”.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/15725
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV