• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organizācijas kultūras saistība ar nacionālo kultūru multinacionālajā korporācijā

Thumbnail
View/Open
303-41978-Rutka_Julija_jr11024.pdf (2.045Mb)
Author
Rutka, Jūlija
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Šumilo, Ērika
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Ar globalizāciju ir pieaugusi interese par to, kā dažādu valstu nacionāla kultūra un kultūras atšķirības ietekmē MNK organizācijas kultūru. Līdz ar to darba mērķis ir izpētīt organizācijas kultūras saistību ar nacionālo kultūru MNK. Darba gaitā tika noskaidrots, ka pastāv ievērojama atšķirība starp eksistējošo un vēlamo organizāciju kultūru MNK, kā arī pētījuma rezultāti apstiprina, ka organizācijas kultūra meitas uzņēmumos, kuru nacionāla kultūra pēc G.Hofstedes klasifikācijas ir līdzīga mātes uzņēmuma nacionālajai kultūrai, neatšķiras no mātes uzņēmuma organizācijas kultūras. Kopumā darba gaitā tika izpētīta 9 valstu nacionāla kultūra un 5 MNK organizācijas kultūra. Darba apjoms ir 96 lappuses, tajā ietvertas 15 tabulas un 15 attēli. Atslēgvārdi: multinacionāla korporācija, organizācijas kultūra, nacionāla kultūra, kultūru dimensijas, Hofstede, Harrisons.
 
With globalization the interest about how the various national cultures and cultural differences affect the MNC organizational culture has grown. Therefore, the aim of the paper is to investigate the relationship between the organization culture and national culture at MNC. While making this paper it was found that there is a significant difference between the existing and the preferred organizational culture at MNC, as well as results of the study confirm that the organizational culture in the subsidiaries, whose national culture by G. Hofstede classification is similar to the parent companies national culture, is not different from the parent companies organizational culture. In general, in the thesis were investigated national culture of 9 countries and organizational culture of 5 MNCs. The amount of paper is 96 pages, it includes 15 tables and 15 figures. Keywords: multinational corporation, organisational culture, national culture, cultural dimensions, Hofstede, Harrison.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/16157
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV