Show simple item record

dc.contributor.advisorŠumilo, Ērikaen_US
dc.contributor.authorRutka, Jūlijaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T06:42:43Z
dc.date.available2015-03-24T06:42:43Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.other41978en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/16157
dc.description.abstractAr globalizāciju ir pieaugusi interese par to, kā dažādu valstu nacionāla kultūra un kultūras atšķirības ietekmē MNK organizācijas kultūru. Līdz ar to darba mērķis ir izpētīt organizācijas kultūras saistību ar nacionālo kultūru MNK. Darba gaitā tika noskaidrots, ka pastāv ievērojama atšķirība starp eksistējošo un vēlamo organizāciju kultūru MNK, kā arī pētījuma rezultāti apstiprina, ka organizācijas kultūra meitas uzņēmumos, kuru nacionāla kultūra pēc G.Hofstedes klasifikācijas ir līdzīga mātes uzņēmuma nacionālajai kultūrai, neatšķiras no mātes uzņēmuma organizācijas kultūras. Kopumā darba gaitā tika izpētīta 9 valstu nacionāla kultūra un 5 MNK organizācijas kultūra. Darba apjoms ir 96 lappuses, tajā ietvertas 15 tabulas un 15 attēli. Atslēgvārdi: multinacionāla korporācija, organizācijas kultūra, nacionāla kultūra, kultūru dimensijas, Hofstede, Harrisons.en_US
dc.description.abstractWith globalization the interest about how the various national cultures and cultural differences affect the MNC organizational culture has grown. Therefore, the aim of the paper is to investigate the relationship between the organization culture and national culture at MNC. While making this paper it was found that there is a significant difference between the existing and the preferred organizational culture at MNC, as well as results of the study confirm that the organizational culture in the subsidiaries, whose national culture by G. Hofstede classification is similar to the parent companies national culture, is not different from the parent companies organizational culture. In general, in the thesis were investigated national culture of 9 countries and organizational culture of 5 MNCs. The amount of paper is 96 pages, it includes 15 tables and 15 figures. Keywords: multinational corporation, organisational culture, national culture, cultural dimensions, Hofstede, Harrison.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectVadībzinātneen_US
dc.titleOrganizācijas kultūras saistība ar nacionālo kultūru multinacionālajā korporācijāen_US
dc.title.alternativeThe relationship between organisational culture and national culture in the multinational corporationen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record