• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kino valodas novatorisms un "aizliegtās tēmas" Luija Mala filmās

Thumbnail
View/Open
309-38707-Utinane_Dace_du09004.pdf (597.6Kb)
Author
Utināne, Dace
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Freibergs, Viktors
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba „Kino valodas novatorisms un "aizliegtās tēmas" Luija Mala filmās” mērķis ir notiekt un semiotiski analizēt kino valodas novatoriskos elementus un „aizliegto tēmu” izmantojumu Mala filmās. Teorētiskajā daļā raksturota kino vide Francijā Mala darbības laikā, režisora radošā darbība, kino valodas jēdziens, kā arī kino pastāvošie ierobežojumi. Darbā padziļināti pētītas četras Mala režisētas filmas. Pētījumā izmantota filmu semiotiskā analīze, analizējot arī filmu naratīvus, un daļēji strukturētās intervijas. Kino valoda attīstās nepātraukti, bet nevienmērīgi līdz ar apkārtējo sabiedrību. Mala filmās novatorisms izpaužas filmu naratīva veidošanā, varonis filmās pārkāpj sabiedrībā pieņemtās normas. Kaut arī attēlam filmās ir liela nozīme, nekad netiek parādīts pārāk daudz, lai neizjauktu filmas gaisotni. Atslēgvārdi: Luijs Mals, kino valoda, „aizliegtās tēmas”, novatorisms, semiotiskā analīze
 
The aim of the theses “Cinematic language innovations and „Forbidden Themes” in movies by Louis Malle” is to find and analyze innovative elements of cinematic language and the use of „forbidden themes” in movies by Malle. The theoretical part characterizes Malle’s creative approaches, the concept of cinematic language, and existing restrictions in cinema. There are extended studies of 4 movies in the thesis. In this research, semiotic analyses and semi-structured interviews were used. Cinematic language is developing all the time (but not evenly) together with society. The main innovation in movies by Malle is structuring of narrative; the main character breaks the rules set by society. Although the picture is an important element of narrative, Malle never shows more than would affect the tone of the film. Key words: Louis Malle, cinematic language, „forbidden themes”, innovations, semiotic analysis
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/16765
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV