• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Nacionālo radiostaciju zīmoli

Thumbnail
View/Open
309-39789-Ronis_Armins_ar06063.pdf (5.303Mb)
Author
Ronis, Armins
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Stašāne, Lolita
Date
2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Šis darbs pēta Latvijas elektronisko mediju – Latvijas nacionālo radiostaciju zīmolus. Pētījuma uzdevums ir noskaidrot, kādi ir kritēriji, pēc kuriem radiostaciju iespējams saukt par nacionālo radiostaciju un vai Latvijas nacionālās apraides radiostacijas uzskatāmas par zīmoliem. Pētījums noskaidro, kā saskaņā ar apskatītajām zīmolvedības teorijām samērojami, aprakstāmi un izmērāmi Latvijas nacionālo radiostaciju zīmoli. Pētījuma praktiskais mērķis ir noskaidrot katras nacionālās radiostacijas zīmola īpašības un īpatnības. Lai noskaidrotu, kuras radiostacijas uzskatāmas par nacionālās apraides radiostacijām salīdzināta radiostacijas apraides teritorija un maksimālais iespējamais klausītāju skaits. Pamatojoties uz virkni zīmola definīciju un skaidrojumu (F.Kotlers, V.Olinss, Ž. Kapferers, D. Ākers, P. Fiske) noskaidrota un precizēta radiostacijas kā zīmola novērtējuma iespējamība. Pētījumā, pamatojoties uz iedzīvotāju blīvuma īpatnībām valstī pierādīts, ka saukt par nacionālo radiostaciju var to radio, kurš ir iespējami dzirdams vismaz 75 – 80% valsts iedzīvotāju, ne tikai tos, kas raida lielākajā daļā valsts teritorijas. Darbā noskaidrots, kādas ir nacionālo radiostaciju kā zīmolu īpašības un vērtēšanas kritēriji un to salīdzināšanas iespējas. Veikts radiostacijas kā zīmola sastāvdaļu pētījums, izvērtējot 2009. gada radiostaciju preses reklāmas, zīmolu logo, saukļu, radiostaciju formāta, satura un publisko aktivitāšu, mērķauditorijas un mājas lapu datus. Darbā pierādīts, ka Latvijas nacionālās apraides radiostacijas ir zīmoli un ir analizējamas pēc zīmolvedības principa. Atslēgvārdi: zīmols, radiostacija, Latvija, nacionālā apraide.
 
This research paper investigates Latvian electronic media – Latvian national radio broadcasting brands. The aims of the research paper are: to find out criteria for considering particular radio station the national radio station, and to size up whether Latvian national broadcasting stations can be considered brands. The research paper inquires ways of comparing, defining and measuring Latvian national broadcasting brands within lines of explored brand theories. The practical aim of the research paper is to discover characteristics and properties of every national radio station. Each radio stations’ broadcasting territory and potential ultimate number of listeners were analyzed in order to find out, whether radio station in inquiry can be considered the national radio station. On the basis of theories by several authors (P. Kotler, W. Olins, J.N. Kapferer, D. Aaker, P. Fisk), who give brand definitions and interpretations, the probability of considering particular radio station the brand is ascertained and defined. The research paper on the basis of particularities of density of population in the country maintains the conviction that national radio station also is the station, which is audible for 75-80% of population, not only the station, which is audible in the vast majority of the territory. The research paper discovers the properties of national radio stations as brands, as well as their comparative criteria and ways of comparison. The research explores radio stations as brands analyzing various brand composition components that manifested in 2009, such as radio stations’ press advertisements’, their logos, slogans, formats, contents, public activities, audience and data from home pages. The research paper proves that Latvian national radio broadcasting stations are brands and can be analyzed within principles of brand management. Key words: brand, radio station, Latvia, national broadcast
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/16772
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV