• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ārgrupu un iekšgrupu veidošanās efekti: Ziemeļvalstu kategorizācija Latvijas komunikācijas vidē

Thumbnail
View/Open
309-29258-Selecka_Marta_ms10013.pdf (4.465Mb)
Author
Selecka, Marta
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbā aplūkota Ziemeļvalstu uztvere mūsdienu Latvijas komunikācijas vidē. Teorētiskā platforma balstīta komunikācijas zinātņu, kognitīvo zinātņu un sociālās psiholoģijas teorijās, izskaidrots kategorizācijas fenomens uztveres procesos un tā ietekme uz iekšgrupu un ārgrupu veidošanos. Lai atklātu Ziemeļvalstīm piešķirtās nozīmes, darba pētnieciskajā daļā izmantotas divas atšķirīgas metodoloģiskās pieejas. Mediju vēstījumi pakļauti kvantitatīvai un kvalitatīvai satura analīzei, bet Latvijas iedzīvotāju attieksme pret Ziemeļvalstīm mērīta, izmantojot komunikācijas zinātņu laukā līdz šim reti pielietoto implicīto asociāciju testu (IAT). Atslēgas vārdi: Ziemeļvalstis, iekšgrupa, ārgrupa, kategorizācija, implicīto asociāciju tests (IAT).
 
The aim of my master thesis is to explore the perception of Nordic countries in the today's communication space in Latvia. The theoretical part is based on theories of communication and cognitive sciences and social psychology. They serve as explanatory tools of social categorization and provide plausible answers regarding the generation of in-groups and out-groups. Two methodological approaches are used to analyze the meanings assigned to Nordic countries. First, media messages are analyzed using quantitative and qualitative content analysis. Second, the attitude towards Nordic countries in Latvia is measured by the Implicit association test (IAT) – method which is until now rarely used in the field of communication science. Key terms: Nordic countries, in-group, out-group, categorization, implicit association test (IAT).
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/18609
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV