• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Eiro ieviešanas iespējamā ietekme uz Latvijas patērētāja uzvedību un cenu uztveri

Thumbnail
View/Open
303-38760-Arhipenko_Andris_aa07027.pdf (3.491Mb)
Author
Arhipenko, Andris
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Dunska, Margarita
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
2014. gadā, realizējot ES intergrācijas politiku, Latvija plāno stāties eiro zonā un ieviest jaunu valūtu, aizvietojot nacionālo valūtu – latu. Eiro ieviešana neapšaubāmi sniegs Latvijai jaunas attīstības iespējas un noteiktas priekšrocības tās ekonomikas subjektiem. Tomēr, naudas nomaiņas rezultātā Latvijas sabiedrība sastapsies ar monetāro šoku - nominālās cenas tiks kvantitatīvi palielinātas, kas var ietekmēt patērētāju uzvedību un cenu uztveri. Maģistra darba ietvaros tika veikta aptauja. Aptaujas rezultātu analīze liecina, ka līdz ar eiro ieviešanu Latvijā ir iespējams naudas ilūzijas efekts, kad patērētāji uztvers eiro cenas kā dārgākas nekā tādas pašas cena latos, rēķinot pēc fiksētā valūtas kursa. Atslēgvārdi: eiro, naudas ilūzija, cenu uztvere, atsauces cena, patērētāja uzvedība
 
Latvia plans adoption to the euro in 2014, that would be an accomplishment of another step of integration policy to EU. In result of money changeover, Latvian lat will be substituted by euro. No doubt euro will provide Latvia lots of opportunities and additional potential for development. On the other side, because of euro changeover, Latvian consumers will face a nominal shock, when nominal information of prices will rise. That might have an effect on consumer behaviour and price perception. Author made a survey during the research. Results shows that there might be a money illusion effect in Latvia when the euro will be adopted, because consumers tend to evalute euro prices as more expensive than the same prices in lats. Keywords:euro, price perception, consumer behaviour, money illusion, reference price
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/19430
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV