Dokumentālā filma kā sociāli psiholoģisks pētījums (Ivara Selecka filmas "Šķērsiela" un "Jaunie laiki Šķērsielā")
Author
Prombergs, Māris
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Kleckins, Ābrams
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Uzsverot dokumentālā kino ētisko apsvērumu nozīmi, autors šajā zinātniski pētnieciskajā darbā „DOKUMENTĀLĀ FILMA KĀ SOCIĀLI PSIHOLOĢISKS PĒTĪJUMS (Ivara Selecka filmas „Šķērsiela” un „Jaunie laiki Šķērsielā”)” ir pētījis komunikatīvo aktu filmas uzņemšanas laikā starp veidotājiem un to varoņiem. Pētījuma uzdevums ir noskaidrot, kā un kādā mērā filmas veidošana ietekmēja gan veidotāju, gan varoņu tieksmi izteikt sevi, lai veicinātu citu izpratni par to, kāda ir esošās vides kārtība. Pamatojoties uz dokumentālā kino ētiku, sociālās psiholoģijas simboliskā interakcionisma teoriju un pielietojot vizuālās metodoloģijas auditorijas pētījumu metodi, autors guva apstiprinājumu, ka filmu „Šķērsiela” un „Jaunie laiki Šķērsielā” iesaistītās puses komunikatīvās mijiedarbības procesā centās ar savu rīcību ietekmēt dotās situācijas nosacījumus.
Atslēgvārdi: dokumentālais kino, ētika, sociālā psiholoģija, simboliskais interakcionisms, vizuālā pētniecība By emphasizing the importance of ethics in documentaries author in this written research work “DOCUMENTARY FILM AS A SOCIO-PSYCHOLOGICAL RESEARCH (“Šķērsiela” and “Jaunie laiki Šķērsielā” by Ivars Seleckis)” studied the communicative act during the process of filmmaking between filmmakers and their social actors. The objective of this research is to clarify how and to what extent filmmaking influenced the wish of filmmakers and social actors to express them in order to make others understand what the order of the particular environment is. The work was done on the basis of the ethics of documentaries, symbolic interactionist social psychology and visual methodology of audience research. Author proved that parties engaged into the process of interaction during the making of films “Šķērsiela” and “Jaunie laiki Šķērsielā” tried to influence the awareness of the given situation.
Keywords: documentary, ethics, social psychology, symbolic interactionism, visual research