• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Analogo, digitālo un hibrīdlietotāju salīdzinošā analīze mediju multitaskinga vidē: vizuālās uzmanības fokusējuma izpēte

Thumbnail
View/Open
309-44446-Aumeistere_Anete_aa06010.pdf (2.804Mb)
Author
Aumeistere, Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darba „Analogo, digitālo un hibrīdlietotāju salīdzinošā analīze mediju multitaskinga vidē: vizuālās uzmanības fokusējuma izpēte” mērķis ir noskaidrot un pārbaudīt analogo, digitālo un hibrīdlietotāju uztveres atšķirības mediju multitaskinga vidē un atkarībā no to komunikāciju kanālu primārā lietojuma. Maģistra darbu veido septiņas nodaļas. Teorētiskajā daļā skaidrota mediju vienādošanas teorija, kas aplūkota cilvēka–datora mijiedarbības kontekstā, sniegts digitālās mediju multitaskinga vides teorētisks raksturojums, un skaidrota vizuālās uztveres teorētiskā pieeja un vizuālās uzmanības teorijas. Par darba pētījuma metodēm tika izvēlētas anketēšana, vizuālās uzmanības tests, naivo novērojumu metode un daļēji strukturētā intervija. Darba analītiskajā daļā tika analizēti iegūtie dati. Darbā tika secināts, ka digitāliem un hibrīdlietotājiem ir labāka uztveres adaptācija digitālā mediju multitaskinga vidē nekā analogiem lietotājiem, ko ietekmē vizuālās scēnas sarežģītības pakāpe. Atslēgvārdi: digitālā mediju multitaskinga vide, mediju multitaskings, vizuālā uzmanība, analogie lietotāji, digitālie lietotāji, hibrīdlietotāji
 
The aim of the master thesis „A comparative analysis of analog, digital and hybrid users in media multitasking environment: A study of visual attention focusing” is to find out and to vertify perceptual differences of analog, digital and hybrid users in media multitasking environment depending on the usage of primary communication channels. This master thesis is structured in seven chapters; the theoretical section explains the theory of media equation in the context of human-computer interaction, it provides the theoretical description of digital media multitasking environment and explains the theoretical approach of visual perception and the theories of visual attention. The research methods used in the current study are survey, visual attention test, naive observation method and semi-structured interview. In the analytical section the collected data are analysed. It was concluded that digital and hybrid users have a higher-level adaptation of perception in digital multitasking environment than analog users. According to the present results, this effect is determined by the complexity of visual scene. Key words: digital media multitasking environment, media multitasking, visual attention, analog users, digital users, hybrid users
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/20776
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV