Populārās mūzikas diskursi Padomju Latvijas perestroikas laika publiskajā telpā
Author
Procevska, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zelče, Vita
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Šī darba temats ir Padomju Latvijas perestroikas laika populārās mūzikas diskursi. Tas koncentrējas uz sabiedrisko procesu un populārās mūzikas attiecību problemātiku. Balstoties uz populārās kultūras un mūzikas, kā arī publiskās telpas teorijām, ar vēsturiskās diskursa analīzes metodi veikta šajā laikā populāru dziesmu tekstu analīze. Tās mērķis ― dziesmu nozīmes interpretācija to pastāvēšanas kontekstā. Iegūtie rezultāti norāda uz to, ka viennozīmīga Atmodas procesu interpretācija nav iespējama. Darbs sakārtots četrās nodaļās. Pirmajā apkopoti dažādas pieejas pārstāvošo autoru priekšstati par populārās mūzikas raksturojumiem, tās darbību sociālajā laukā un politisko pārmaiņu procesos, kā arī publiskās sfēras koncepts. Otrajā nodaļā izklāstīta pētniecības metodoloģija. Trešajā nodaļā izpētīti 80. gadu otrās puses publiskās sfēras raksturojumi, kā arī tālaika populārās mūzikas īpatnības padomju un padomju latviešu kultūrā, paskaidroti izlases veidošanas principi un veikta dziesmu tekstu diskursa analīze un interpretācija. Ceturtā nodaļa ir pētījuma galveno secinājumu apkopojums, kā arī pētījuma nozīmes rezumējums.
Atslēgvārdi: populārā mūzika, populārā kultūra, perestroika, Atmoda, Padomju kultūra, publiskā telpa, diskursi. The present study ―“ Discourses of popular music in the public sphere of Soviet Latvia in the age of perestroika” explores discourses of popular music of Soviet Latvia in 1987-1989. It deals with relations between social change and popular music. Based upon theories of popular culture, music and public sphere, it analyses discourses of songs, that were popular at that time, interpretating them in context of their appearance. Results show that proceses of Atmoda could not be interpretated as unambiguous as they are seen among many culture workers.
The study is structured in four chapters. The first summarizes theories of popular culture and music and also of concept of public sphere. The second contains methods of study. The third i san analysis of characteristics of public shpere of perestroika, and the analysis of lyrics selected. The fourth summarizes most important findings of the study.
Keywords:popular music, popular culture, perestroika, Atmoda, Soviet culture, public sphere, discourses.