Darba vidē balstītu mācību īstenošanas perspektīva Latvijas profesionālajā izglītībā
Author
Karabina, Lorika
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Pūķis, Māris
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbs „Darba vidē balstītu mācību īstenošanas perspektīva Latvijas profesionālajā izglītībā” (DVB mācības) identificē iemeslus situācijai, kad Latvijas darba tirgū vērojams liels jauniešu bezdarbnieku skaits. Maģistra darbs pēta, kā jauniešu bezdarbu saistībā ar profesionālo izglītību risina Vācijā, kur tas ir viszemākais no visām ES valstīm. Apskatīta tiek profesionālās izglītības loma un prestižs Latvijā. Izpētīts tiek 2013. mācību gadā pēc Vācijas parauga ieviestais DVB mācību pilotprojekts sešās Latvijas profesionālajās izglītības iestādēs.
DVB mācības, kad izglītojamais praktiskās iemaņas, zinības apgūst reālā darba vidē un tikai salīdzinoši nelielu laiku pavada izglītības iestādē, apgūstot teoriju, ir būtisks uzlabojošs solis audzēkņu izvēlei par labu profesionālajai izglītībai, un uzņēmumiem tās ir vieds, kā iegūt kvalificētus darbiniekus.
Atslēgas vārdi: duālā profesionālā izglītība, profesionālās izglītības prestižs, darba vidē balstītas mācības, pilotprojekts. The Master's Degree Paper "Work-based Learning Implementation Perspectives in Latvian Vocational Education" (WB learning) identifies the reasons for the high levels of unemployment among young people in the Latvian job market. The Master's Degree Paper investigates how unemployment among young people with regard to vocational education is dealt with in Germany where the levels of unemployment are the lowest among the EU member states. The role and prestige of vocational education in Latvia are discussed. It discusses the WB learning pilot project carried out according to the German model in six Latvian institutions of vocational education.
WB learning, when the learner acquires practical skills and knowledge in the actual working environment and spends only comparatively short periods in the educational institution to acquire the theory, is a significant improvement which prompts learners to opt for vocational education, and it is a way how companies can acquire qualified employees.
Keywords: dual vocational education, prestige of vocational education, work-based learning, pilot project.