Izglītības finansiālās atdeves un tās ietekmējošo faktoru analīze Latvijā
Author
Vilerts, Kārlis
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Saksonova, Svetlana
Date
2013Metadata
Show full item recordAbstract
Šīs desmitgades sākumā populārs diskusiju temats bija nepieciešamās pārmaiņas Latvijas izglītības sektorā. Izglītības finansiālā atdeve ir rādītājs ar kura palīdzību iespējams vērtēt izglītības sistēmas konkurētspēju. Šī bakalaura darba mērķis ir izpētīt izglītības finansiālo atdevi Latvijā un analizēt to ietekmējošos faktorus, kā arī uz to pamata sniegt priekšlikumus izglītības sistēmas pilnveidošanai. Lai sasniegtu darba mērķus autors izpētījis izglītības finansiālās atdeves teorētiskos aspektus, analizējis citu autoru pētījumus un aprēķinājis izglītības finansiālās atdeves koeficentus Latvijā, kā arī tos ietekmējošos faktorus. Iegūtie rezultāti liecina, ka Latvijas rādītāji ir zemāki par citu attīstības valstu rādītājiem. Atdeves koeficentus ietekmē personas dzimums, ģeogrāfiskā piederība, tautība un darbības nozare. At the beginning of this decade necessary changes in the education sector was one of the most discussed topics in Latvia. Financial return on education is one of the most used proxy variables to evaluate educational system’s competitiveness. The aim of this work is to research the financial returns on education in Latvia, analyse the factors that leave an impact on it and to provide proposals to improve educational system. Author has researched the theoretical principles of financial return on education, analysed the researches of other authors and obtained new coefficients of financial returns on education in Latvia. The main findings of the research show that the coefficients in Latvia are significantly lower than in other developing countries and that they are impacted by person’s gender, ethnicity, field of employment and location.