Pirkuma lēmuma pieņemšanas process mazumtirdzniecībā un tā ietekmēšanas iespējas
Author
Legzdiņa, Dace
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Šķiltere, Daina
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Arvien biežāk patērētājs lēmumu par pirkumu pieņem tieši veikalā, neilgi pirms pirkuma izdarīšanas. Taču diemžēl ražotāji un pārdevēji, neskatoties uz šīm patērētāja uzvedības izmaiņām, vairāk līdzekļus tērē reklāmai, kas ir ārpus tirdzniecības vietas.
Darba mērķis ir, izvērtējot patērētāja uzvedību mazumtirdzniecībā, pirkuma lēmuma pieņemšanas procesa posmos, noteikt patērētāja pirkšanas paradumus un pirkšanas lēmuma pieņemšanas vietu, kā arī novērtēt patērētāja lēmuma ietekmēšanas iespējas tirdzniecības vietā.
Iegūtie rezultāti liecina, ka patērētājs arvien retāk izmanto iepriekš sagatavotus plānoto pirkumu sarakstus un arvien biežāk veic neplānotos impulsa pirkumus, līdz ar to veic lēmuma pieņemšanas procesu tieši veikalā. Savukārt mazumtirgotāji izmanto veiksmīgu veikala plānojumu, taču pietrūkst novitāšu, kas pārsteigtu pircējus. More often consumer makes purchase decision at the shop, just short before the purchase. But despite the changes in consumer behaviour producers and marketers spend more resources on advertising and promotion outside the retail space.
The aim of this research is to define the buying habits of consumers and the place where purchase decision is made, as well as to estimate the possibilities of influencing the purchase decision making at the place of retail by evaluating the consumer behaviour in retail and in stages of purchase decision.
The obtained results show that consumers more rarely use pre-shopping planned purchase lists, but make unplanned impulse purchases, and therefore, make the purchase decision process in a shop. For the part of retailers, they use successful shop layouts but they lack innovations to surprise the consumers.