Psiholoģiskās vardarbības salīdzinājums trīs vecuma grupu ģimenēs
Author
Svoraka, Vita
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Stepčenko, Anna
Date
2008Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba „Psiholoģiskās vardarbības salīdzinājums trīs vecuma grupu ģimenēs” mērķis ir noskaidrot, kādās dzīves situācijās izpaužas laulāto savstarpējā psiholoģiskā vardarbība.
Indivīds var psiholoģiski vardarbīgi izturēties jebkurā sadzīves jomā vai dažās sadzīves jomās (situācijās). Autore izdalīja tādas jomas kā ekonomiskie resursi, intereses, pienākumi un emocionālā attieksme.
Darba teorētiskā daļā autore apskatīja populārākās teorijas, kas skaidro vardarbību ģimenē, tādas kā konflikta, feminisma, resursu, sociālās apmaiņas un citas teorijas. Bet datu analīzē autore balstījās uz sociālās iemācīšanas un konflikta teoriju. Kā datu ieguves metode tika izmantota kvalitatīvā pieeja – intervijas.
Tika intervēti astoņpadsmit respondenti jeb deviņi pāri - ģimenes, kuras sadalītas trīs vecuma intervāla grupās ar mērķi veikt starp grupu salīdzinājumu.
Noskaidrojās, ka līdz ar vecuma pieaugumu psiholoģiskā vardarbība attiecībās ir klātesoša arvien mazāk, ko ir veicinājusi savstarpēja pielāgošanās un kopēja dzīves modeļa izstrāde. Balstoties uz sociālās iemācīšanās teoriju, partneriem ir savi dzīves modeļi, kā būtu jādzīvo vai jāuzvedas, tādēļ kopdzīves sākumposmā notiek sadursmes, kuru rezultātā tiek meklēti kompromisi.
Tikai divas sievietes no visiem respondentiem ir smagi cietušas vīru psiholoģiskās vardarbības dēļ, kam sekas ir abu sieviešu zemais pašvērtējums.
Psiholoģiskā vardarbība abpusēji galvenokārt izpaužas tādās jomās kā pienākumi, brīvais laiks.
Atslēgas vārdi: psiholoģiskā vardarbība, sociālā iemācīšanas teorija, konflikts, vara, pienākumi, intereses. The goal of the Bachelor Paper “The comparison of psychological violence in three age group families” is to find out marriage life situations in which psychological violence appears.
An individual can endure psychologically violently any life common situation or different life common situations. The author of the work distinguished situations as economical resources, interests, duties and emotional relation.
Theoretical part is based on the popular theories which explain violence in family like conflict, feminism, resource, social exchange and other theories. The study is focused on the social learning and the theory of conflict. The qualitative approach – interviews are used in the study.
Eighteen respondents or nine pairs – families were interviewed. They were divided into three groups with the goal to provide the comparison among the groups.
The author discovered that psychological violence in the relationships becomes less with the age, what is promoted by common adaptation as well as common life model’s production. According to social learning theory, partners have their own life models how to live or behave therefore at the beginning of common life collision takes place in the result of which compromises are found.
Only two women of all respondents heavily suffered from their husbands’ psychological violence, as the result they have low self-esteem.
The psychological violence mainly appears in such situations like duties, spare time.
Key words: psychological violence, social learning theory, conflict, power, duties, interests.