Show simple item record

dc.contributor.advisorStepčenko, Annaen_US
dc.contributor.authorSvoraka, Vitaen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T08:47:04Z
dc.date.available2015-03-24T08:47:04Z
dc.date.issued2008en_US
dc.identifier.other39623en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26720
dc.description.abstractBakalaura darba „Psiholoģiskās vardarbības salīdzinājums trīs vecuma grupu ģimenēs” mērķis ir noskaidrot, kādās dzīves situācijās izpaužas laulāto savstarpējā psiholoģiskā vardarbība. Indivīds var psiholoģiski vardarbīgi izturēties jebkurā sadzīves jomā vai dažās sadzīves jomās (situācijās). Autore izdalīja tādas jomas kā ekonomiskie resursi, intereses, pienākumi un emocionālā attieksme. Darba teorētiskā daļā autore apskatīja populārākās teorijas, kas skaidro vardarbību ģimenē, tādas kā konflikta, feminisma, resursu, sociālās apmaiņas un citas teorijas. Bet datu analīzē autore balstījās uz sociālās iemācīšanas un konflikta teoriju. Kā datu ieguves metode tika izmantota kvalitatīvā pieeja – intervijas. Tika intervēti astoņpadsmit respondenti jeb deviņi pāri - ģimenes, kuras sadalītas trīs vecuma intervāla grupās ar mērķi veikt starp grupu salīdzinājumu. Noskaidrojās, ka līdz ar vecuma pieaugumu psiholoģiskā vardarbība attiecībās ir klātesoša arvien mazāk, ko ir veicinājusi savstarpēja pielāgošanās un kopēja dzīves modeļa izstrāde. Balstoties uz sociālās iemācīšanās teoriju, partneriem ir savi dzīves modeļi, kā būtu jādzīvo vai jāuzvedas, tādēļ kopdzīves sākumposmā notiek sadursmes, kuru rezultātā tiek meklēti kompromisi. Tikai divas sievietes no visiem respondentiem ir smagi cietušas vīru psiholoģiskās vardarbības dēļ, kam sekas ir abu sieviešu zemais pašvērtējums. Psiholoģiskā vardarbība abpusēji galvenokārt izpaužas tādās jomās kā pienākumi, brīvais laiks. Atslēgas vārdi: psiholoģiskā vardarbība, sociālā iemācīšanas teorija, konflikts, vara, pienākumi, intereses.en_US
dc.description.abstractThe goal of the Bachelor Paper “The comparison of psychological violence in three age group families” is to find out marriage life situations in which psychological violence appears. An individual can endure psychologically violently any life common situation or different life common situations. The author of the work distinguished situations as economical resources, interests, duties and emotional relation. Theoretical part is based on the popular theories which explain violence in family like conflict, feminism, resource, social exchange and other theories. The study is focused on the social learning and the theory of conflict. The qualitative approach – interviews are used in the study. Eighteen respondents or nine pairs – families were interviewed. They were divided into three groups with the goal to provide the comparison among the groups. The author discovered that psychological violence in the relationships becomes less with the age, what is promoted by common adaptation as well as common life model’s production. According to social learning theory, partners have their own life models how to live or behave therefore at the beginning of common life collision takes place in the result of which compromises are found. Only two women of all respondents heavily suffered from their husbands’ psychological violence, as the result they have low self-esteem. The psychological violence mainly appears in such situations like duties, spare time. Key words: psychological violence, social learning theory, conflict, power, duties, interests.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSocioloģijaen_US
dc.titlePsiholoģiskās vardarbības salīdzinājums trīs vecuma grupu ģimenēsen_US
dc.title.alternativeThe Comparision of Psyhological Violence in Three Age Group Familiesen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record