• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociālā identitāte ekspertu un ikdienas mākslas pieredzē un komunikācijā

Thumbnail
View/Open
309-43400-Liva_Raita_LR12016.pdf (3.804Mb)
Author
Raita, Līva
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Šķilters, Jurģis
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbā pētītas sociālās identitātes un mākslas pieredzes, komunikācijas attiecības. Ikdienā mākslas pieredze veidojas indivīda mijiedarbībā ar vidi, ārējiem resursiem. Maģistra darbā mākslas kognīcijas procesi pētīta vienotā paplašinātā sistēmā, kurā indivīds saistīts ar ārējiem sociālkulturāliem resursiem. Maģistra darba teorētisko pamatu veido empīriskās estētikas, sociālās kognīcijas, sadalītās kognīcijas, paplašinātās psihes un kategorizācijas teorijas. Pētījumā dati vākti, izmantojot aptaujas un tajās ietvertus eksperimentālus uzdevumus. Dati analizēti ar statistikas metodēm un kvantitatīvo kontentanalīzi. Pētījuma gaitā apstiprināta hipotēze, ka paplašinātās mākslas kognīcijas sistēmas noturība, ilgtspēja un komplementaritātes pakāpe dažādās sociālās kopienās un dažādu faktoru ietekmē atšķiras.
 
Research in my MA thesis research focuses on the relations between social identity, art experience, and communication. Ordinary art experience is constituted in individual’s interaction with his/her environment and non-neural resources. Further, art cognition is analyzed as a process, which takes place in a united, extended system that is constituted by individual and external sociocultural resources. Theoretical framework of the thesis is based on the theories of empirical aesthetics, social cognition, distributed cognition, extended mind and categorization. Data of the research have been collected in using surveys complemented with experimental tasks. Data set has been analyzed with statistical methods and quantitative content analysis. Main research hypothesis has been confirmed: the reliability, durability, and complementarity of the extended system of art cognition differs in various social groups and depends on various factors.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26760
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4292]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV