• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Patērētāju uzvedību ietekmējošo faktoru analīze un uzvedības modelis Latvijā pasaules finanšu krīzes apstākļos

Thumbnail
View/Open
303-11846-Innuse_Mara_mi07017.pdf (2.730Mb)
Author
Innuse, Māra
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Mainoties ekonomikas attīstības virzienam, strauji krītas mazumtirdzniecības apgrozījums, ko veido patērētāju izdevumi par precēm. Līdz ar to aktuāls kļūst jautājums kādi faktori ietekmē patērētāja uzvedību ekonomikai atslābstot. Ekonomikas recesija skar visas tautsaimniecības jomas un atsaucas arī uz patērētāju kā ekonomikas vienību. Līdz ar to pētījumā tiek rasts skaidrojums vai patērētāju ienākumiem ir ietekme uz patērētāja uzvedību un kāda tā ir. Pētījumā izvirzītais mērķis ir izpētīt un izanalizēt faktorus, kuri ietekmē patērētāja lēmuma pieņemšanu par pirkuma veikšanu, patērētāja uzvedības modeļa noteikšanai Latvijā pasaules finanšu krīzes apstākļos. Pieaugot bezdarba līmenim un samazinoties ienākumiem, mainās patērētāju pirktspēja, līdz ar to patēriņa izdevumu lielums un struktūra. Patērētāja izvēli ietekmē preces cena, ar kuras palīdzību tiek novērtēti patēriņa izdevumi. Recesijas ietekmē mainās patērētāju paradumi personīgās labklājības līmeņa, ko veido patērētāja ienākumi, samazināšanās dēļ.
 
Retail turnover, which consists of consumer expenditures for goods, decreases sharply under the changes of economic direction. Therefore the question of factors affecting consumer behaviour in the decrease of economic becomes urgent. Economic recession affects all fields of national economy and also influences consumer like economic unit. In the research the author finds explanation for question – do consumer’s income affects consumer’s behaviour and how effects. The aim of research is to find out and analyse factors affecting consumer’s decision making of purchase in order to establish consumer’s behaviour model in Latvia under conditions of global financial crises. Consumers’ purchasing capacity changes under increase of unemployment rate and decrease of income. Therefore changes amount of consumption expenditures and consumption structure. Consumer’s choice affects the price of goods that helps to evaluate consumption expenditures. Consumers’ habits change under conditions of recession because of decrease in consumers’ personal welfare level what forms income of consumer.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/27038
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV