Kārļa Ulmaņa kinotēla konstrukcija Latvijas dokumentālajās un spēlfilmās
Author
Lastovska, Alina
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Proskurova- Timofejeva, Olga
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba „Kārļa Ulmaņa kinotēla konstrukcija Latvijas dokumentālajās un spēlfilmās” ir kursa darba „Kārlis Ulmanis kā kino tēls Latvija jauniešu vidū” turpinājums. Darba ietvaros tiek pētīts kā Kārlis Ulmanis tiek attēlots filmās „Rīgas sargi” (2007.g., A. Gruba), „Baiga vasara” (2000.g., A. Grauba), „Vētra” (1960.g., V. Krūmiņš, R. Kalniņš), „Zemes saimnieks” (1993.g., A. Krievs) un „Prezidenta laiks” (1992.g. A. Krievs), un vai Kārļa Ulmaņa tēla atšķirības dažādās filmās ir saistītas ar filmas uzņemšanas laiku un žanru.
Kā teorētisks pamatojums ir izvēlēta Rolana Bārta mītu teorija, politiskā mīta teorija pēc K. Flāda, K. Mertena tēla teorija, G. Lebona un Z. Freida vadoņa tēla apraksts un kino semiotikas pamati pēc J. Lotmana, Ž. Mitrī, G. Ternera, N. Leisija, D. Čandlera.
Lai izpētītu, kā tiek konstruēts K. Ulmaņa tēls un kādi mīti tiek attēloti, tika izvēlēta semiotiskā analīze kā pamatmetode, savukārt, lai uzzinātu plašākas auditorijas filmu uztveri tika veikta fokusagrupas intervijas.
Darba izvirzīta hipotēze tika daļēji apstiprināta, jo Kārļa Ulmaņa tēls vairākas filmās ir pozitīvs, bet atšķirības lielā mērā nosaka filmas uzņemšanas laiks, starp žanru un tēlu likumsakarības atrast neizdevās.
Darbs sastāv no teorētiskās, empīriskās un analītiskās daļas.
Atslēgvārdi: Kārlis Ulmanis, semiotika, kino, tēls, mīti The theme of bachelor’s paper is „Kārlis Ulmanis Image Construction in Latvian Documentaries and Feature Films”. This written work is continuation of course papers “Kārlis Ulmanis as film image among Latvian youth”.
The research problem is – how Kārlis Ulmanis is reproduced in Latvian films „Rīgas sargi” (2007, A. Gruba), „Baiga vasara” (2000, A. Grauba), „Vētra” (1960, V. Krūmiņš, R. Kalniņš), „Zemes saimnieks” (1993, A. Krievs) un „Prezidenta laiks” (1992, A. Krievs) and differences in Kārlis Ulmanis image representation in connection with film shooting time and film genre.
As theoretical base is chosen R. Barthes myth theory, political myth (Ch. Foold), image theory (K. Merten), national leader characteristic (G. Lebon, S. Freud) and films semiotics (J. Lotman, J. Mitry, G. Turner, N. Lacey, D. Chandler).
To research K. Ulmanis image and myths represented in films is chosen semiotic analysis, and focus group interview to research audience interpretation.
Bachelor’s paper hypothesis is partially confirmed, because Kālis Ulmanis image is mostly positive but differences between image representation is connected with film shooting time. The image connection with film genre is not confirmed.
The written work contains three parts theoretical, research and analytical part.
Keywords: Kārlis Ulmanis, semiotics, cinema, image, myth