• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolotāju - skolēnu komunikācijas modeļi vispārizglītojošajās skolās. Gadījuma izpēte

Thumbnail
View/Open
309-26307-Grivins_Mikelis_Soci020074.pdf (676.9Kb)
Author
Grīviņš, Miķelis
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zepa, Brigita
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījumā „Skolotāju – skolēnu komunikācijas modeļi vispārizglītojošajās skolās. Gadījuma izpēte” aplūkoti skolotāju – skolēnu komunikācijas modeļi vidusskolās, vēršot uzmanību uz to kā dažāda komunikācija var ietekmēt skolēna zināšanas un spēju analizēt tam pieejamo informāciju. Pētījumā, izmantojot kritiskās izglītības teoriju, tiek analizēts kā veidojas izglītības procesi mācību stundās un vai tie veicina skolēnu līdzdalību zināšanu veidošanā. Lai atbildētu uz šo jautājumu, pētījuma gaitā ir veikti novērojumi 3 skolās, novērojot vidusskolas latviešu valodas, literatūras skolotāju komunikāciju ar skolēniem. Pētījumā tiek secināts, ka skolotājs mācību stundās reprezentē varu. Izmantojot varas iespējas, skolotājs kontrolē skolēnu aktivitāti un ierobežo diskusijas veidošanos. Atslēgvārdi: kritiskā izglītība, komunikācijas modeļi, vara, interakcija, novērojums
 
Research „Teacher - pupil communication models in comprehensive schools. Case study” deals with teacher – pupil communication models in comprehensive schools by giving special attention to the ways how different communication can affect pupil knowledge and skill to analyze accessible information. Following questions are analyzed in research by using critical theory of education: how different shapes of education processes emerge during the class and do such processes support pupil participation in process. Observation in 3 schools has been conducted to respond mentioned research questions. Research concludes that teacher in class represents power. Teacher controls pupil activities by using power relations and therefore limits possibilities for discussion to emerge. Keywords: critical education, communication models, power, interaction, observation
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/28042
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV