• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Redzes uztveres raksturlielumi grafēmu kognitīvajā apstrādē

Thumbnail
View/Open
298-46636-Evita_Kassaliete_2015.pdf (2.497Mb)
Author
Kassaliete, Evita
Co-author
Latvijas Universitāte. Fizikas un matemātikas fakultāte
Advisor
Lācis, Ivars
Date
2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Izpētīta grafēmu uztvere, acu kustības, koherentas kustības uztvere un parādīta korelācija starp skolēnu tuvuma redzi un lasīšanas spēju statistiski nozīmīgā skolēnu grupā. Izveidoti un aprobēti datorizēti testi lasīšanas ātruma parametru un koherentas kustības uztveres sliekšņa noteikšanai. Ir izveidots vienots analītisks modelis teksta skaļas lasīšanas ātruma prognozēšanai, izmantojot eksperimentāli noteiktus grafēmu uztveres parametrus skolēniem vecumā no 7 līdz 18 gadiem. Izpētīti nosacījumi, kuros lasīšanai nepieciešamo vizuālās informācijas kapacitāti ierobežo kognitīvie un motorie procesi. Izveidota metode bērnu lasītprasmes problēmu diferencēšanai, izmantojot koherentas kustības uztveres slieksni un noteikts, ka zemu lasīšanas ātrumu 7% gadījumu nosaka tuvuma redzes darbība. Atslēgas vārdi: lasīšanas ātrums, redzes uztvere, grafēmas, skolēni
 
Grapheme perception, eye movements, and coherent motion perception is studied and correlation between reading speed and vision is demonstrated in a statistically representative sample of school age children. New tests for reading speed evaluation in Latvian and coherent motion perception are developed and approbated. Unitary analytical model is developed for reading speed prediction from experimentally detected parameters of grapheme perception in 7-18 years old children. Conditions are determined limiting visual capacity of reading by cognitive and motor processes. Methodology is presented for reading problem diagnosis in school age children by using coherent motion detection thresholds. It is approved that 7% of poor reading fluency is attributed to near vision functions. Keywords: reading speed, visual perception, grapheme, school-aged children
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/28312
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1372]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV