• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Intuīcijas izmantošana lēmumu pieņemšanā pirmsskolas vecuma bērniem

Thumbnail
View/Open
299-50112-Kosterjova_Oksana_ok10070.pdf (176.6Kb)
Author
Kosterjova, Oksana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Intuīcijas sarežģīta daba var izpausties arī tāda kognitīva procesa darbībā kā lēmuma pieņemšana, it īpaši ja lēmumu ir jāpieņem ātri, īsā laika periodā, informācijas resursu trūkuma apstākļos, bez loģiskās domāšanas starpniecības. Intuitīvas domāšanas darbība tiek novērojama dažādos vecumposmos, bet nav skaidri noteikts, kurā vecumā un kādos apstākļos tā attīstās. Šīs process ir ļoti sarežģīts un neviennozīmīgs. Pētot intuitīvu domāšanu bērniem ir jāatceras, ka viņu domāšanas stils vēl nav nobriedis, nav atrastas konkrētas stratēģijas, pēc kuriem darbojas lēmumu pieņemšanas process, kā tas notiek pieaugušo indivīdu gadījumā, kur katram jau ir savs ierasts gan uzvedības, gan domāšanas modelis, paterns. Tāpēc veltot uzmanību bērnu domāšanas izpētei lēmumu pieņemšanā varētu būt iespējams novērot intuīcijas darbības iesaisti šajos procesos un šo procesu attīstību.
 
Intuition has complex nature, which can take action in such cognitive process working as decision making, especially when decision should be taken quickly, in short period of time and if there is luck of information resource, without logical thinking strategies involvement. Intuitive thinking activity is observed in different age groups, but there is not any evidence or clear determination about the age and the circumstances in which it develops. This process is very complex and ambiguous. Researching intuitive thinking at preschool children there has to be understanding that their style of thinking is not yet mature, it is not founded specific strategies, according to which the decision-making process happens, which is clear in case of adult individuals, who already have heir own customary, both behavioural and thinking patterns. Therefore, paying attention to children’s thinking research in decision-making it would be possible to observe activities of intuition involvement in these processes and development.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/28507
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV