• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Atbalsts vecākiem bērnu adaptācijas sekmēšanā pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-51780-Durite_Aiva_ad13128.pdf (1.269Mb)
Author
Dūrīte, Aiva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Āboltiņa, Līga
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Problēma vairumā pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs saistās ar pārāk noslēgtu audzināšanas un pedagoģisko procesu, savlaicīgas un kvalitatīvas komunikācijas trūkumu starp ģimeni un pirmsskolas izglītības iestādi. Teorētiski analizēta pedagoģiskā un psiholoģiskā literatūra par adaptācijas procesa būtību, iespējām bērna attīstībā un sekmīgas adaptācijas nosacījumiem. Skaidrots atbalsta jēdziens adaptācijas kontekstā, atbalsta pasākumu vecākiem nodrošināšanas nozīme, kā arī savlaicīgas ģimeņu un pirmsskolas izglītības iestādes sadarbības nozīme bērnu adaptācijas procesa sekmēšanā. Empīriskajā pētījumā izstrādāts atbalsta modelis vecākiem bērnu adaptācijas veicināšanai pirmsskolas izglītības iestādē, izmantojot gadījuma pētījumu, aptauju, interviju un ekspertatzinumu metodi. Atslēgas vārdi: atbalsta modelis vecākiem, adaptācija, pirmsskolas izglītības iestāde, gadījuma pētījums  
 
The problem in most municipal pre-school educational establishments concerns educational and pedagogical processes that are too finite and there is lack of timely and high-quality communication between the family and the pre-school educational establishment. Pedagogical and psychological literature has been theoretically analysed in regards to the meaning of adaptation process, the possibilities of child's development and successful adaptation conditions. In addition, the concept of support has been viewed within the context of adaptation, the importance of ensuring parents with appropriate support and the significance of timely co-operation between families and a pre-school educational establishment in promoting the process of children’s adaptation has been explained. In the empirical part of the research, a support model for parents in facilitating their children’s adaptation in pre-school educational establishments has been developed by using case study. Such methods as surveys, interviews and opinions of experts have been applied. Keywords: Support model for parents, adaptation, pre-school educational establishment, case study.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/31519
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11858]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV