• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sekmīga bilingvālu bērnu iekļaušanās pirmsskolas izglītības iestādē

Thumbnail
View/Open
299-55758-Ziemele.De.Santisa_Baiba_bz09001.pdf (1.258Mb)
Author
Ziemele De Santisa, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Margeviča- Grinberga, Ieva
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Šis darbs ir veltīts jautājumam par bilingvālu bērnu veiksmīgu iekļaušanos pirmsskolas izglītības iestādē. Pētījuma mērķis ir noteikt galvenos faktorus, kas uzlabo šo iekļaušanos. Pētījuma metodes ir literatūras analīze, gadījumu izpēte, pamatojoties uz anketu, un ekspertu intervijas. Gadījumu izpēte ietver 8 etniski jauktas ģimenes ar vienu vecāku latvieti, kuras dzīvo Čehijā un kuru bērns (bērni) ir apmeklējuši, apmeklē vai plāno apmeklēt pirmsskolas izglītības iestādi tuvākajā nākotnē. Iegūto datu analīze ļauj identificēt galvenās problemātiskās jomas divu valodu apguvē, bilingvālajā audzināšanā un pieredzē par bilingvālu bērnu iekļaušanos bērnudārzā. Pētījuma rezultātā autore ir izstrādājusi shēmu, kas attēlo galvenos faktorus, kas varētu nodrošināt veiksmīgu iekļaušanos.
 
This paper is devoted to the issue of successful inclusion of bilingual children in preschool. The aim of the current study is to identify the key factors that enhance this inclusion. The methods of the research comprise literature review, case study on the basis of a questionnaire and expert interviews. Case study includes 8 ethnically mixed families with one Latvian parent residing in Czech Republic whose child(ren) have attended, are attending or plan to attend a preschool in the nearest future. The analysis of the obtained data identifies the major problematic areas in bilingual acquisition, bilingual parenting and the experience of inclusion of bilingual children in preschool. As a result of the study the author has developed a scheme that illsutrates the key factors that could guarantee successful inclusion. Keywords: bilingualism, bilingual education, bilingual parenting, diaspora education, family language policy.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/32115
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV