• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Ekonomikas un sociālo zinātņu fakultāte / Faculty of Economics and Social Sciences
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kolaboratīvā ekonomika kā mūsdienu forma patērētāju piesaistei.

Thumbnail
View/Open
303-53657-Sprudzane_Anete_as10289.pdf (1.380Mb)
Author
Sprudzāne, Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Oļevskis, Grigorijs
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbā ir pētīta kolaboratīvā ekonomika, tās attīstība, un tas, kādi faktori un vērtības ietekmē patērētāju uzvedību, iesaistoties uz sadarbību balstītās patēriņa aktivitātēs. Darba pirmajā nodaļā apskatīta kolaboratīvās ekonomikas būtība, tās darbības principi un attīstību ietekmējošie faktori. Otrajā nodaļā analizēta kolaboratīvās ekonomikas izplatība, nozīmīgākās nozares un tās dalībnieku raksturojums. Trešajā nodaļā veikts pētījums par kolaboratīvās ekonomikas platformas Couchsurfing darbību un faktoriem, kas ietekmē tās lietotāju uzvedību. Pētījumā konstatēts, ka kolaboratīvās ekonomikas platformās vienlaikus līdzās var pastāvēt ekonomiskās (utilitārās), sociālās un vides (ilgtspējības) vērtības. Tiek secināts, ka vislielākā ietekme ir sociālajiem faktoriem, bet arī ekonomiskajiem un utilitārajiem faktoriem ir nozīmīga loma.
 
The Master thesis studies collaborative economy, its development, and the factors and values that influence consumer behaviour in collaboration-based consumption activities. The first chapter discusses collaborative economy, its working principles, and factors influencing its development. The second chapter analyzes the spread of the collaborative economy, its main sectors and the profile of its participants. The third chapter presents a research on the collaborative economy platform Couchsurfing, and the factors that influence the behaviour of its users. It is established that economic (utilitarian), social and environmental (sustainability) values can simultaneously coexist in such platforms. It is concluded that social factors exercise the greatest influence; however, economic and utilitarian factors play a meaningful role as well.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/32375
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (BVEF) / Bachelor's and Master's theses [8528]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV