• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vērtības izglītības sistēmas tiesību aktos un izglītības procesa dalībnieku izpratnē

Thumbnail
View/Open
299-53231-Bokta_Ruta_rb11090.pdf (966.7Kb)
Author
Bokta, Rūta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Mūrnieks, Andrejs
Date
2016
Metadata
Show full item record
Abstract
Latvijas valsts vērtības ir deklarētas LR Satversmē. Izglītībā svarīgākās vērtības ir minētas Izglītības likumā. Izglītības saturā tās aktualizē izglītības standarti. Pētījuma mērķis bija izpētīt, cik lielā mērā Satversmes un Izglītības likuma vērtības ir iekļautas izglītības standartos, kā tās izprot skolēni un kā skolotāji tās piedāvā skolēniem mācību procesā. Tika veikta literatūras un dokumentu analīze, kā arī veikts pētījums, lai noskaidrotu skolotāju un skolēnu personiskās vērtības, mācību saturā un procesā iztrūkstošās vērtības. Secinājumi: valstiski svarīgās vērtības netiek pietiekami atspoguļotas izglītības standartos, tādējādi skolēniem ir ierobežota iespēja iepazīties ar vērtībām un tās pārmantot. Tomēr vērtības skolās daļēji tiek piedāvātas, jo skolotājiem ir izpratne par vērtību nozīmi. Par to liecina empīriskā pētījuma daļa – skolotāju un skolēnu anketēšanas rezultāti. Pētījuma gaitā ir tapuši arī daži ieteikumi vērtībizglītības attīstībai.
 
All Latvian national values have been declared in the Latvian Constitution. Important education values are mentioned in the Law on Education. In the curriculum their activate the National education standards. The aim was to explore the extent to which the Constitution and the Law on Education are reflected of values in the education standards, as their understand students and how teachers offer values to their students in the learning process. It was carried out literature and documents analysis, as well as a study to find out of the teachers and students personal values and values which absent in the learning process and curriculum. Conclusions: Nationally important values are not sufficiently reflected in education standarts. Thereby for students is limited opportunity to get acquainted with the values and inherit their. However the values in the schools are partly promted because teachers have an understanding of the values importance. This is shown by empirical research part-teachers and students survey results. During the research has been created a few suggestions for development of value education.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/33028
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV