Apdāvinātu meiteņu akadēmiskā potenciāla neīstenošana dabaszinātnēs un matemātikā
Autor
Valpētere, Ieva
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Žogla, Irēna
Datum
2016Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Apdāvināti skolēni ir sevišķa skolēnu grupa, kuras īpašais statuss ir atzīts Salamankas Deklarācijā par iekļaujošās izglītības pamatvērtībām. Šo skolēnu mācīšanās darbību raksturo dažādas īpašības, ieskaitot īpaši augsts intelekts, spējas un attīstītas prasmes, nosakot šo skolēnu akadēmisko potenciālu, kas ir pakļauts dažādu nelabvēlīgu faktoru ietekmei. Šie faktori ietekmē apdāvinātu skolēnu iespējas uz akadēmiskā potenciāla īstenošanu, kas ir atbilstīgs to spējām. Apdāvinātas meitenes ir pakļautas akadēmiskā potenciāla neīstenošanai dabaszinātnēs un matemātikā nelabvēlīgu personīgo, skolas vidē, ģimenē un dzīvesvietā pastāvošu faktoru dēļ. Šajā darbā tika identificēti dažādi nelabvēlīgi faktori apdāvinātu meiteņu mācīšanās darbībā, izvirzīti priekšnosacījumi un risinājumi apdāvinātu meiteņu akadēmiskā potenciāla neīstenošanas novēršanai. Gifted pupils are a special group whose status is defined by the Salamanca Statement on main values of inclusive education. Different qualities define their learning process, including high intellect and developed skills and abilities. These determine their academic potential but are undermined by several influencing negative factors, which affect gifted pupils’ possibilities of achieving their academic potential in correspondence to their abilities. Gifted girls are undermined by academic underachievement in Natural Sciences and Mathematics due to four categories of negative factors: personal, school environment, family, and place of residence. This research has identified different negative factors in gifted girls’ learning process, proposed prerequisites and solutions for the prevention of gifted girls’ underachievement.