Izglītības ilgtspējīgai attīstībai pamatprincipi ģeogrāfijas apguvē pamatskolā
Author
Saulīte, Elza
Co-author
Latvijas Universitāte. Ķīmijas fakultāte
Advisor
Mencis, Jānis
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Izglītība ilgtspējīgai attīstībai (IIA) ir būtiska mūsdienu izglītības satura sastāvdaļa, kuras realizēšanu nosaka vairāki reglamentējoši dokumenti. Šajā pētījumā akcentēta ilgtspējīgas attīstības nozīme, pētīti gan globālie, gan Latvijas politiskie dokumenti, kuri attiecas uz IIA mācīšanu ģeogrāfijas mācību priekšmetā 7. – 9. klasei, īsi aprakstītas nozīmīgākās IIA tēmas, veikta 9. klašu skolēnu un ģeogrāfijas skolotāju anketēšana, lai noskaidrotu vai skolās māca par klimata pārmaiņām un ekoloģisko pēdu, kā arī izstrādāti trīs stundu plāni, kuri balstīti uz IIA pamatprincipiem iepriekš minētajos tematos. Galvenie rezultāti norāda uz to, ka par klimata pārmaiņām tiek pasniegts skolās, bet salīdzinoši mazs procents aptaujāto skolēnu zina, kas ir ekoloģiskā pēda. Tas ir skaidrojams ar skolotāju veltīto laiku šiem tematiem - laika ziņā par ekoloģisko pēdu skolotāji māca ievērojami mazāk. Mācību stundu aprobācija 8. un 9. klasē Mārupes pamatskolā norisinājās veiksmīgi un rezultātā skolēni apguva IIA tematus iesaistoties priekšlikumu veidošanā videi draudzīga dzīvesveida realizācijai. Konstruktīvi ievērojot IIA pamatprincipus, skolēnos var attīstīt pozitīvu attieksmi pret vidi un veicināt viņu iesaisti vides ilgtspējīgā izmantošanā. Education for sustainable development is important part for modern education and it’s realization is regulated by various documents. Significance of sustainable development is highlighted in this research.Various political documents (Latvian and global) which are are applicable in the means of education for sustainable development in the subjects of geography 7. – 9. class and short description of the most important problems sustainable environment, survey of 9. class students and geography teachers, to find out if subjects of climate change and ecological footprint are taught, and lesson plans for these subjects, which are made on education of sustainable development principle basis are to be found in this paper. Main results show, that topic about climate change is being taught in schools, but relatively small precentage of students know what is ecological footprint. This is explained by the amount of time teachers are dedicating for these topics – less time is being spent for teaching about ecological footprint. Lesson aprobation for 8. and 9. class in Mārupe elementary school was held successfully, and as result students learned topics of education of sustainable environment participating in the proposal formation for environmentally friendly lifestyle realization. Constuctively respecting basics for education for sustainable development students can develop positive attitude towards environment and promote their involvement in sustainable use of environment.