• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Piecu – sešu gadu vecu bērnu priekšstatu par ģeometriskām formām veidošanās veicināšana pirmsskolas izglītības iestādē multikultūru vidē

Thumbnail
View/Open
299-56559-Aleksejeva-Nikolajeva_Jana_jd10047.pdf (1.735Mb)
Author
Aleksejeva-Nikolajeva, Jana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Andersone, Rudīte
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba nosaukums: Piecu – sešu gadu vecu bērnu priekšstatu par ģeometriskām formām veidošanās veicināšana pirmsskolas izglītības iestādē multikultūru vidē. Darba autors: Jana Aleksejeva-Nikolajeva Pētījuma mērķis: Izpētīt piecu – sešu gadu vecu bērnu priekšstatu par ģeometriskām formām veidošanos pirmsskolas izglītības iestādē. Darba saturs: 51.lpp., 3. pielikumi, 6. tabulas, 8. grafiki, 44. literatūras avoti, anotācija, ievads, 5. nodaļas, nobeigums, pielikumi. Darbs sastāv no piecām nodaļām: Pirmajā nodaļā tiek analizētas metodes, ar kuru palīdzību var veidot priekšstatus par ģeometriskām formām, balstoties uz Lopatinas, Montessori, Domana un citu autoru atziņām. Otrajā nodaļā tiek raksturots piecu – sešu gadu veco bērnu vecumposms, balstoties uz Elkoņina, Piažē, Obuhovas, Vigotska, Svences un citu pedagoģisko un psiholoģisko literatūru. Trešajā nodaļā tiek raksturots mācību process multikultūru vidē, balstoties uz Kipkejevas, Baļčunes un citu autoru pētījumiem. Ceturtajā nodaļā tiek analizēta priekšstatu par ģeometriskām formām veicināšana multikultūru vidē mūsdienu pedagoģiskā pieredze. Piektajā nodaļa ir aprakstīta piecu – sešu gadu veco bērnu priekšstatu par ģeometriskām formām veidošanās multikulūru vidē eksperimentāla pārbaude.
 
The Graduation Paper: Forming of geometrical shape concept for 5-6 year-old children in pre-school in a multicultural environment. The Author: Jana Aleksejeva-Nikolajeva The aim of the research: to explore the development of notion about geometrical shapes for five – six year-old children at pre-school. The paper consists of: 51 pages, 3 appendixes, 8 figures, 6 tables, 44 literature references, annotation, introduction, 5 sections, conclusion, appendices. The work consists of five chapters: The first chapter contains the analysis of the methods which can be used to develop the perception of geometric shapes on the basis of Lopatina, Montessori, Doman and other authors' findings. The second chapter describes the milestones of the age group, based on Elkonin, Piaget, Obuhova, Vygotsky, Svence and other pedagogical and psychological literature. The third chapter describes the process of learning in a multicultural environment, based on the studies by Kipkejeva, Balchune and other authors. The fourth chapter analyzes the modern experience of developing the notion of geometric shapes in a multicultural environment. The fifth chapter describes the experimental test of the development of the notion of geometrical shapes for five - six-year-old children in a multicultural environment.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/34552
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV