• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rotaļu ar dziedāšanu izmantošana latviešu valodas apguvei mazākumtautību pirmsskolas izglītības iestādēs 5- 6 gadu vecumā

Thumbnail
View/Open
299-56574-Rzajeva_Elmina_er12041.pdf (2.463Mb)
Author
Rzajeva, Eļmina
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Šūmane, Ilze
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba temats ir „ Rotaļu ar dziedāšanu izmantošana latviešu valodas apguvei mazākumtautību pirmsskolas izglītības iestādēs 5- 6 gadu vecumā”. Pētījuma mērķis ir teorētiski izzināt un praktiski pētīt 5-6 gadus vecu bērnu valodas sekmēšanas iespējas mazākumtautību grupās ar rotaļu ar dziedāšanu palīdzību. Pētījuma jautājums: Vai, regulāri iesaistot mazākumtautību bērnu dienas ritē rotaļas ar dziedāšanu, tiek sekmēta 5-6 gadīgu bērnu latviešu valodas apguve? Darba teorētiskajā daļā analizētas vecākā pirmsskolas vecuma bērnu attīstības likumsakarības, pedagogu un psihologu atziņas par bērna otrās valodas apguvi pirmsskolā, otrās valodas apguves īpatnībās pirmsskolas vecumā 5-6 gadu vecumā, analizēts rotaļu jēdziens, rotaļu iedalījums un konkrētāk muzikālās rotaļas pirmsskolā, to izmantojums otrās valodas apguvē. Darba praktiskajā daļā tiek veikta anketēšana, veikta pedagoģiskā novērošana, veikta izmēģinājumdarbība ar bērniem, atlasot un organizējot dažādas muzikālās rotaļas. Atslēgvārdi: runas attīstība, otrā valoda, vārdu krājuma paplašināšana un aktivizēšana, muzikālās rotaļas.
 
The title of the Diploma paper is “The use of games with singing for the acquisition of the Latvian language in minority preschools at the age of 5-6 years”. The aim of the study is to explore theoretically and in practice the possibilities of facilitating the language acquisition of 5-6 years old children with the help pf games with singing in minority preschool groups. The research question: Is the acquisition of the Latvian language of 5-6 years old minority children facilitated if games with singing are regularly included in their everyday activities? The regularities relating to the preschool senior children’s development, the ideas expressed by pedagogues and psychologists on the second language acquisition in the preschool, the peculiarities of the second language acquisition of 5-6 years old children in the preschool are analysed in the theoretical part. The theoretical part also discusses the notion of games, the classification of games and musical games in the preschool in particular, and their use in the acquisition of the second language. The practical part of the Diploma paper describes the pedagogical observation, the practical work with children selecting and organizing different musical games as well as the findings of the questionnairing. Key words: language development, second language, enrichment and activation of the vocabulary, musical games.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/34553
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV