Vardarbības prevencijas iespējas sociālo zinību un ētikas mācību stundās sākumskolā
Author
Demihova, Marija
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Klempere-Sipjagina, Agita
Date
2017Metadata
Show full item recordAbstract
Vardarbība sabiedrībā un skolēnu vidē ir aktuāla tēma. Skolotāji ikdienā sastopas ar emocionālās, verbālās un fiziskās vardarbības aktiem. Diplomdarbā ir pētīta pedagoģiski psiholoģiskā literatūra par vardarbības cēloņiem un veidiem. Cēloņi ir vardarbīga vide, nelabvēlīgi sociālekonomiskie dzīves apstākļi, bērna pamešana novārtā, neapmierinātas bērna vajadzības, paaugstināts stresa līmenis, psihiskas saslimšanas. Vardarbības prevencija iedalās – primārā, sekundārā un terciārā. Skolotājs ikdienas darbā pārsvarā nodarbojas ar primāro vardarbības prevenciju. Galvenie vardarbības prevencijas pasākumi ir - veidot savstarpēju cieņu un pozitīvu saskarsmi skolēnu vidū, empātijas attīstīšana, palīdzība vājākajam, uzmanības pievēršana emociju izpratnei, klases saliedēšana, sadarbības attiecību veidošana, situāciju radīšana klasē, kas sekmē humānu jūtu veidošanos, pozitīva skolēnu pašvērtējuma un pašcieņas veidošana. Šīs tēmas var tikt sekmīgi attīstītas sociālo zinību un ētikas mācību stundās sākumskolā. Violence in modern society and amongst schoolchildren in the elementary school is an actual theme. Teachers in the elementary school encounter in their everyday job with acts of emotional, verbal and physical violence. The author of this qualification work has searched in the paedagogical literature for the reasons and kinds of violence. The main reasons of violence are – povery, being in violent conditions, not satified children`s needs, high stress level, psychical deseases. The prevention of violence is primary, secondary and tertiary. Teachers mainly deal with primary violence prevention. The main primary violence prevention includes – developing mutual respect, emathy, helping the weakest, undersanding emotions, class cooperation, developing positive self-evaluation. These themes can be successfully introduced, discussed, taught in the Social sciences and Ethics lessons in the elementary school.