• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Jaunākā vecuma pusaudžu emocionālās pratības veicināšana keramikas nodarbībās

Thumbnail
View/Open
299-59134-Zagata_Ingrida_iz11104.pdf (73.84Mb)
Author
Žagata, Ingrīda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rutka, Lūcija
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma mērķis ir izpētīt jaunākā vecuma pusaudžu emocionālo pratību un tās veicināšanas iespējas keramikas nodarbībās Latvijā. Tā aktualitāti noteic emocionālās pratības nozīmīgums skolēnu mācību darba un rezultātu sasniegumos, uzvedības, psihiskās un fiziskās veselības uzlabojumos, lielākā sociālajā kohēzijā. Emocionālā pratība sekmē skolēnu radošumu, inovācijas, problēmrisināšanas prasmes un pašmotivācijas spējas. Pētījumā iegūtie dati liecina, ka keramikas nodarbībās visvairāk tiek veicināta šādu emocionālās pratības izpausmju kritēriju attīstība - emocionālas reakcijas ( prieks/dusmas), ieinteresētība, izjūtu vadīšana, pašmotivācija un pašapziņa. Skolēnu emocionālās pratības attīstību sekmē individuālā darba pieeja, izmantojamo materiālu un instrumentu īpatnības un mācību saturā iekļautās tēmas - dabas formu veidošana, trauku gatavošana uz podnieka ripas, ornamenta studijas.
 
The purpose of this research is to study pre-teenager emotional literacy and its possible stimulation by working with ceramics in Latvia. Its realization determines the importance of emotional literacy in the pupils' learning, manners, psychic and physical refinement, and social cohesion. Emotional literacy is conducive to the pupils' creativity, innovation, know-how and self motivational ability. The  research data provides evidence that in working with ceramics most often stimulate the following emotional literacy's manifestations and criteria development : emotional reactions (happiness/anger), personal interest and involvement, management of feelings, self-motivation and self assurance. The pupils' emotional literacy development contributes to ones approach to his work, in utilizing of materials and the uniqueness of the instruments, and the instructional subject content - natural formation, making of dishes on the ceramic wheel and the study of ornamentation.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/36068
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV