• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uzmanības un animācijas filmu skatīšanās saistība bērniem 6-7 gadus vecumā.

Thumbnail
View/Open
299-59240-Tropa_Anita_at15050.pdf (531.6Kb)
Author
Tropa, Anita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Pētījuma “Uzmanības un animācijas filmu skatīšanās saistība bērniem 6-7 gadus vecumā” mērķis bija noskaidrot vai pastāv saistība starp animācijas filmu skatīšanos un uzmanību, mērītu ar WISC-IV Šifrēšanas subtestu. Pētījuma eksperimentālā grupā bija 18 bērni, vienā kontrolgrupā bija 16 bērni un otrā kontrolgrupā 22 bērni. Visās grupās bija vienāds meiteņu un zēnu skaits, visi vecumā no 6 – 7 gadiem. Pirms eksperimenta bērniem tika mērīts apstrādes ātrums ar WISC-IV Šifrēšanas subtestu. Pēc pirmā mērījuma eksperimentālās grupas bērni 25 minūtes skatījās animācijas filmu un attiecīgi 1 kontrolgrupas bērni 25 minūtes klausījās šo pašu stāstu, otrās kontrolgrupas bērniem 25 minūtes bija iespēja brīvi spēlēties. Pēc eksperimenta tika atkārtoti mērīts apstrādes ātrums ar WISC-IV Šifrēšanas subtestu. Atbildot uz pētījuma jautājumu var secināt, ka izvirzītais pētījuma jautājums apstiprinās. Eksperimentālā grupa, kas skatījās animācijas filmu parādīja mazāku apstrādes ātruma pieaugumu nekā abas kontrolgrupas pēc ANOVA rezultātiem. Atslēgas vārdi: uzmanība, apstrādes ātrums, animācijas filmu skatīšanās, 6-7 gadus veci bērni.
 
The main goal of the study was to find out whether there is a relationship between the animated movie watching and attention, measured by the WISC-IV Coding subtest. There were eighteen children in the experimental group. In one of the control groups there were sixteen children, but the other one had twenty-two children. All groups had equal number of girls and boys between the ages of six and seven years. The children processing speed were measured by the WISC-IV Coding subtest before the experiment. After the first measurement the children of the experimental group were watching animated movies for twenty-five minutes. The first control group of children was listening to the same story for twenty-five minutes, but the second group was allowed to play freely for twenty-five minutes. After the experiment was over all the results were remeasured by the WISC-IV Coding subtest. At the end the question raised by the study confirms. By the results of ANOVA the experimental group who watched the cartoon showed a smaller increase in processing speed than the two control groups. Keywords: attention, processing speed, animated movie viewing, six and seven years old children.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/36075
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV