• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • B --- Bij. Sociālo zinātņu fakultātes noslēguma darbi / Faculty of Social Sciences - Graduate works
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Speciālistu viedoklis par viedierīču izmantošanu bērnu rotaļās

Thumbnail
View/Open
309-59251-Lemko_Laila_ll12152.pdf (1.103Mb)
Author
Lemko, Laila
Co-author
Latvijas Universitāte. Sociālo zinātņu fakultāte
Advisor
Zača, Evija
Date
2017
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba “Speciālistu viedoklis par viedierīču izmantošanu bērnu rotaļās” mērķis ir noskaidrot, kāds ir bērnu psihologu un videospēļu un lietotņu izstrādātāju viedoklis par viedierīču izmantošanu bērnu rotaļās. Darbs sastāv no četrām nodaļām – divām teorētiskajām, pētījuma metodoloģijas un empīriskā pētījuma analīzes nodaļas, kurai seko pētījuma secinājumi un diskusija. Pētījuma objekts ir bērnu psihologi un bērnu auditorijām paredzēto videospēļu un lietotņu izstrādātāji. Par pētījuma datu ieguves metodi tika izvēlēts veikt daļēji strukturētas intervijas, kuras tika analizētas ar diskura analīzi. Kopā tika intervēti 10 speciālisti – 5 psihologi un 5 videospēļu un lietotņu izstrādātāji. Diskursa analīzes mērķis bija atbildēt uz šādiem pētnieciskajiem jautājumiem: 1) par kādām vērtībām, procesiem un faktoriem tiek domāts, izstrādājot pirmsskolas vecuma bērnu auditorijai paredzētās viedierīču piedāvātās videospēles un lietotnes, un kādi mērķi tām tiek izvirzīti; 2) kā viedierīču iesaiste bērnu rotaļu procesos ietekmē pirmsskolas vecuma bērnu sociālo un kognitīvo attīstību.
 
Bachelor thesis “Specialists opinion on smart devices usage in children play” goal is to determine children psychologist, developers of video games and applications targeted for children audience opinion on smart devices usage in children play. This paper consists of four main chapters – two theoretical, research methodology and empirical research analysis, followed by the conclusions of the study and discussion. Object of the study are children psychologists, developers of video games and applications targeted for children audience. Semi-structured interviews were chosen as the data gathering method, which were analyzed using discourse analysis. A total of 10 expert interviews were conducted – 5 with psychologists and 5 with developers of video games and applications. The aim of the discourse analysis is to answer the following research questions: 1) what primary goals are set and what values, processes and factors developers of video games and applications consider when developing for preschoolers audience; 2) how smart devices usage in children play processes affects preschooler social and cognitive development.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/37164
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (SZF) / Bachelor's and Master's theses [4652]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV