• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Komunikatīvais mērķtiecīgums lietišķajās prezentācijās

Thumbnail
View/Open
306-62355-Gadimli_Aygun_ag12025.pdf (1.398Mb)
Author
Gadimli, Aygun
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Apse, Vineta
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbā tiek pētīta saistība starp verbāliem un neverbāliem līdzekļiem, lai panāktu komunikatīvu mērķtiecīgumu lietišķajās prezentācijās. Darba mērķis ir analizēt un salīdzināt verbālo un neverbālo līdzekļu lietojumu un savienojumu lietišķajās prezentācijās, ko veic trīs profesionāli runātāji. Pētījuma mērķa sasniegšanai ir izvēlēts literatūras apskats un gadījumu izpēte ka pētījuma metodes. Galvenie secinājumi ir, ka efektīvi verbālie līdzekļi (stilistiskās izteiksmes līdzekļi, intensīva valoda, leksikas daudzveidība) un neverbālie līdzekļi (stāja, žesti, smaids, apģērbs, balss un pauzes) ir svarīgi lietišķajās prezentācijās, lai sasniegtu komunikatīvo mērķtiecīgumu. Tomēr ir jāturpina pētīt vairākus citus principus.
 
This Bachelor’s Thesis investigates the interconnections between verbal and nonverbal means for achieving communicative purposefulness in business presentations. The aim of the Thesis is to analyse and compare the use and connection of verbal and nonverbal means in business presentations performed by three professional speakers. A literature review and a case study are selected as research methods to reach the goal of the study. The main conclusions are that effective verbal means (stylistic devices, intense language, lexical diversity) and nonverbal means (posture, gestures, smile, clothing, voice and pause) are important in business presentations to achieve communicative purposefulness. However, a number of other principles should be further explored.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38004
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV