• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Supervīzija pirmsskolas pedagogu kompetences attīstībai

Thumbnail
View/Open
299-62261-Ikauniece_Ilze_iv15019.pdf (1014.Kb)
Author
Ikauniece, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Nīmante, Dita
Date
2018
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarba „Supervīzija pirmsskolas pedagogu kompetences attīstībai” mērķis ir noskaidrot supervīzijas kā pirmsskolas pedagogu profesionālās komptences pilnveides iespējas pirmsskolas pedagogu darbībā. Darba teorētiskajā daļā apkopota un analizēta informācija par pirmsskolas pedagogu profesionālajām kompetencēm un to pilnveidi, supervīzijas jēdzienu un tās būtību, supervīziju izglītības vidē un supervīziju kā profesionālās pilnveides iespēju. Darba pētījuma daļai, pamatojoties uz literatūras analīzi, izstrādāta aptauja „Supervīzija pirmsskolas pedagogu kompetences attīstībai”. Pētījumā piedalījās 83 pirmsskolas pedagogi. Pētījumu datu apstrādei izmantotas matemātiskās statistikas metodes. Aptaujā iegūtie dati norāda, ka supervīzija varētu būt pirmsskolas pedagogu kompetnces pinveides iepēja problēmsituāciju risināšanai, profesionālās motivācijas uzlabošanai un mācību metožu pilnveidošanai. Pamatojoties uz aptaujas datiem, izstrādāti iespējamie ieteikumi supervīzijas norisei pirmsskolas pedagogu komptences pilnveidei. Ir izvirzīts priekšlikums īstenot supervīzijas pirmsskolas pedagogiem kompetenču pilnveidošanai maģistra darba pētījuma ietvaros. Atslēgvārdi: supervīzija, pirmsskolas pedagogu profesionālās kompetences.
 
Graduation work „Supervision of developing preschool teacher competences” aim is to found out, supervision as approach to preschool teacher professional competence development in their work. Theoretical part of work contains information about preschool teacher competences and development, concept and essence of supervision, supervision in the field of education, supervision as approach to professional development. Accordingly to literature review and analysis for research created a survey „Supervision of developing preschool teacher competences” to preschool teachers. In research participated 83 preschool teachers. For the data processing and analysing was used descriptive statistic. The data from survey indicate, that supervision can be useful approach to problem solving, development of professional motivation and teaching methods of preschool teachers competence development. According to survey data creates advices to supervision for preschool teachers professional competence development. As recommendation can be advised to realize supervisions for competence devolpment of preschool teachers make research in master degree work. Key words: supervision, preschool teacher professional competence.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/38069
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV